
Ny FAOS-rapport om EU og arbeidsmarkedet 2017–2020
En ny rapport fra FAOS, Københavns Universitet analyserer arbeidsmarkeds- og velferdspolitiske tiltak på EU-nivå i perioden 2017–20, med spesielt fokus på roller og stillinger til danske aktører. Rapporten gir en kort oversikt over kommisjonens og de europeiske arbeidsmarkedets arbeidsprogrammer, samt en rekke konkrete tiltak. Dessuten analyseres fire case. Det reviderte utstasjoneringsdirektivet og EUs minstelønnsforslag er to av casene.

Ny rapport: Hvordan har utstasjonering av arbeidstakere påvirket det svenske arbeidsmarkedet?
I 2020 har Sverige vært medlem av EU i 25 år. En ny rapport ser på effekten av EU-medlemskap på utstasjonering av arbeidere til Sverige. Spørsmålet har vært mye diskutert – ikke minst etter det såkalte Laval-målet (2007) – og det har vært betydelig usikkerhet om både størrelsen på utsendelsen og dens effekter.

Fafo-bidrag i forskningsantologien «Sund konkurrens i byggbranschen»
Fafo-forskerne Anne Mette Ødegård og Mona Bråten har bidratt til denne svenske forskningsantologien om konkurransevilkårene i byggebransjen. Deres bidrag bygger på forskning om hvordan arbeidsinnvandringen har påvirket HMS-vilkårene i norsk byggebransje.

Ny rapport fra Fafo og SØA om useriøsitet og kriminalitet i varebilsegmentet
I dag omfattes ikke varebilsegmentet av de fleste lover og regler som gjelder for øvrig godstransport på vei, som allmenngjort tariffavtale, krav til kjøre- og hviletid, yrkessjåførkompetanse eller løyve. Få reguleringer gir en kostnadsfordel for varebilsegmentet, men hovedutfordringen virker å være useriøsitet og kriminalitet, skriver Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) og Fafo i en ny rapport.

Ny rapport om arbeidsforholdene i bilbransjen
Det er avdekket mange lovbrudd og eksempler på uetiske lønns-og arbeidsvilkår i bilbransjen over tid. På oppdrag for Treparts bransjeprogram for bilbransjen har Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) kartlagt arbeidsforholdene og utfordringer knyttet til useriøsitet og kriminalitet i bilbransjen. SØA finner blant annet at deler av bilbransjen kjennetegnes ved lav lønn, lav organisasjonsgrad og høy innvandrerandel.


Ny rapport: – Deler av bilpleiebransjen preges av useriøse aktører
Kyniske rollehavere og aksjonærer som utnytter sårbare mennesker, forurenser, unndrar skatt og avgifter og bedrar NAV er den nedslående oppsummeringen etter at 37 virksomheter bilpleiebransjen i Oslo og daværende Akershus ble kontrollert i 2019. Samtlige av virksomhetene a-krimsenteret har kontrollert benytter utenlandsk arbeidskraft, både EU/EØS-borgere og tredjelandsborgere.

Ny Fafo-rapport: Likere lønn, men lavere snittlønn etter allmenngjøring i renholdsbransjen
Rapporten gransker følgene som allmenngjøringen av renholdsoverenskomsten i 2011 har hatt på renholderes lønn.
Forskerne Bård Jordfald og Elin Svarstad finner at allmenngjøringen bidro til sterk lønnsvekst for renholderne i privat sektor som trengte det mest.

Integreringsbarometeret 2020: Norge er delt i synet på innvandring
Institutt for samfunnsforskning (ISF) har ni ganger de siste femten årene gjennomført holdningsundersøkelsen Integeringsbarometeret. I de to siste undersøkelsene har befolkningen uttrykt større skepsis enn tidligere til at innvandring er positivt for norsk økonomi. Et flertall mener likevel at arbeidsinnvandring er positivt for økonomien i landet og kan være nødvendig for å dekke omsorgsbehov i fremtiden.

Nytt faktaflak fra Østforum: Forslaget om lovpålagt minstelønn i EU
I januar 2020 kom EU-kommisjonen med den første høringsrunden om lovfestet minstelønn. I går startet den andre høringsrunden. Bakgrunnen for forslaget er EU-kommisjonens bekymring for økende forskjeller. Nordisk fagbevegelse er derimot bekymret for at en felles minstelønn for EU/EØS vil flytte lønnsgulvet til under krypkjellernivå. I et nytt faktaflak fra Fafo Østforum kan du lese mer om minstelønnsforslaget og debattene.

Ny artikkel om den norske modellen mot a-krim i 2014–2019
Ikke la deg friste til å bruke svart arbeidskraft for å få malt gjerde eller bygget terrasse i sommer. Nå er det nulltoleranse for bruk av svart arbeidskraft. – Sammenlignet med tidligere er det i dag større risiko for å bli oppdaget og straffet. I de mest alvorlige sakene benyttes både fengsel, inndragelse og bot. I tillegg kan man si at forbrukere har fått et større ansvar for å undersøke om tjenestene de kjøper er lovlige, forteller Synnøve Jahnsen, forsker i NORCE.