Forhandlere fra Rådet og Europaparlamentet kom nylig til uformell enighet om et lovutkast som skal styrke rettighetene til arbeidstakere som er midlertidig utstasjonert. Utkastet skal tydeliggjøre reglene for selskaper gjennom å skille mellom reell utstasjonering og forsøk på å omgå loven, samtidig som medlemslandene får noe fleksibilitet i å gjennomføre inspeksjoner. (NHO Brussel / European Parliament, 28.02.14) Les mer
Adax Fabrikker som er en av hjørnesteinsbedriftene i Svelvik, flytter nå hele produksjonen fra Svelvik til deres fabrikk i Panevezyv i Litauen. Hovedgrunnen er kostnadsnivået i Norge og tøffere konkurranse.
– Store deler av produksjonen har foregått i Litauen de siste årene. Dette fordi det fører til lavere kostander, samtidig som lønningene i Litauen er lavere, sier daglig leder Adax AS, Astrid Kirkeåsen. (Drammens Tidende, 28.02.14) Les mer
Lastebilnæringa i Norge frykter at de går glipp av store inntekter på grunn av ulovlig kabotasje. I utgangspunktet er ikke kabotasje lovlig, men transportører fra EØS-land kan utføre det samferdselsdepartementet definerer som midlertidig kabotasje i en begrenset tidsperiode. Bransjen mener at dagens regelverk er for uklart. Flere transportører roper varsku. - Dette er en bekymringsmelding som regjeringa må ta på alvor. Det er viktig å sikre like konkurransevilkår i ei stor næring, skriver Romsdals Budstikke på lederplass. (28.02.14) Les lederen
Det er behov for å vurdere ytterligere tiltak i bilvaskebransjen. Det var konklusjonen på et møte i regi av Fellesforbundet der folk fra fagbevegelsen, politi, Arbeidstilsynet og bilbransjeforbundet diskuterte situasjonen. Mange av møtedeltakerne hadde like inntrykk av bransjen: De ansatte har ofte dårlige arbeidsforhold, lav lønn og elendige boforhold. (Fellesforbundet, 27.02.14) Les mer
Politikerne sier at kommunene har bedre økonomi fordi overføringene fra staten har økt. - Virkeligheten viser imidlertid at kommunene siden 2005 bare har fått økt sine inntekter med 2000 kroner per innbygger, sier Unios sjefsøkonom, Erik Orskaug. Årsaken er ifølge ham, høy befolkningsvekst og arbeidsinnvandring. - Arbeidsinnvandringen har økt befolkningen i snitt med 40 000 personer hvert år siden 2004. Til sammenligning er et vanlig fødselskull på 60 000, sier Orskaug. (Sykepleien, 27.02.14) Les mer
- Direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport er snart den eneste som ikke ser at lovlig og ulovlig kabotasje er en alvorlig trussel mot norsk transportnæring, skriver Svein Furøy, forbundsleder Yrkestrafikkforbundet. - Det er hevet over tvil at utenlandske selskaper med underbetalte sjåfører fra lavkostland erobrer en stadig større del av det norske transportmarkedet og situasjonen bedres ikke av at norske selskap skiper inn billig utenlandsk arbeidskraft for utførelse av oppdrag i Norge. Fra Lastebileierforbundet, som også må sies å representere arbeidsgiversida i denne sammenheng, lyder derimot varsko-ropene, skriver Furøy i dette debattinnlegget. (Samferdsel, 27.02.14) Les mer
Innvandrere fra ikke-vestlige land organiserer seg for å beskytte seg mot lønnspress fra østeuropeiske arbeidsinnvandrere. Østeuropeerne er mindre faglig aktive enn de "gamle" innvandrerne. Dette ifølge arbeidsmarkedsforsker Anders Ejrnæs fra Roskilde Universitet (Ugebrevet A4, 27.02.14). Les mer
- Folkeavstemningen om innvandring i Sveits har satt nervene i EU på høykant. Høyrepopulistene foreslår ikke kvoter på de tre andre frihetene. Ingen tør å kritisere Sveits, for det er litt Sveits over alt, skriver Kari Gåsvatn. Hun eksemplifiserer med Frp i Norge som var kjapt ute og ønsket kvoter på innvandring fra EU-land. - Samtidig er Frp for tollfri flyt av varer. Frp har ikke ført an i kampen mot sosial dumping, skriver Gåsvatn. (Nationen, 27.02.14) Les kommentaren
Den danske fagforeningen 3F og Dansk Industri (DI) har tidligere inngått en avtale om tiltak mot lønnsdumping, men avtalen gjaldt ikke vikarbyråer. 3F Transport har de siste årene sett en økning i bruken av utenlandske bemanningsbyråer som ofte betaler sine sjåfører langt under tariffestet lønn. En ny tariffavtale for danske transportarbeidere er nå på plass, og den gir 3F muligheter til å se de utenlandske bemanningsbyråer nærmere i kortene. (Avisen.dk, 26.02.14) Les mer
Det er få næringer hvor HMS-problematikken er viktigere enn i bygg og anlegg. Selv om det til dels er snakk om «gamle» problemer, har ikke minst arbeidsinnvandringen skapt press på HMS-standarder og arbeidsvilkår de senere årene. Å kartlegge opplæringen av verneombudene og deres rolle ute på arbeidsplassene er en viktig del av prosjektet, som gjøres på oppdrag fra LO. Forskere er Mona Bråten, Rolf Andersen og Line Eldring. (Fafo Østforum, 25.02.14) Les mer om prosjektet
Arbeidsrettdomstolen i Danmark sikret nylig konfliktretten for å oppnå tariffavtale med et utenlandsk firma. Et hotell i Århus ga et maleoppdrag til et tysk firma. Arbeidet ble utført av polakker til en lønn rundt 70-80 DKK. Det danske malerarbeiderforbundet truet deretter med blokade dersom selskapet ikke undertegnet på en dansk tariffavtale som ville gi en langt høyere betaling. Arbeidsgiveren påberopte seg EU-domstolens beslutning i Lavalsaken, men den danske arbeidsretten mener at konflikten er lovlig i henhold til dansk lovgivning. (LO Brussel, 25.02.14) Les mer
Ferske tall viser at antallet utstasjonerte utenlandske arbeidere i Sverige er betydelig høyere enn tidligere antatt. De fleste er bygningsarbeidere og kommer fra Tyskland og Polen. (LO Brussel / Europaportalen.se, 25.02.14) Les mer
Skip som laster og losser ved den konfliktrammede Risavika terminal kan bli boikottet om de anløper andre nordiske havner. På et møte i Den Nordiske Transportarbeiderføderasjonen i Stockholm i dag vil Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) diskutere en utvidelse av konflikten med sine nordiske søsterforbund. (Norsk Transportarbeiderforbund, 25.02.14) Les mer
- Nå ser vi at norske flagg skiftes ut med andre flagg på fartøyene og at norske mannskap blir erstattet med billigere utenlandske både på sokkelen og langs kysten. Norge mister arbeidsplasser, skatteinngang, maritim innovasjon og teknologiutvikling. Skal stadig flere norske flagg fires - med politisk støtte? Vi mener at det vil være er feil kurs, med økende fare for havari for viktige næringer, skriver Hilde Gunn Avløyp, generalsekretær i Det norske maskinistforbund og Unio-leder Anders Folkestad i en kronikk i Klassekampen. (Unio, 24.02.14) Les kronikken
Det er stor enighet om tiltak som på kort varsel kan settes i verk for å bedre trafikksikkerhet og arbeidsforhold innen godstransport. Det framgår av et brev som Norsk Transportarbeiderforbund NTF), Yrkestrafikkforbundet (YTF), NHO Transport og Norsk Lastebileier-Forbund (NLF) har sendt Arbeids- og sosialdepartementet. Mange av tiltakene er knyttet til ulovlig kabotasje og utenlandske vogntog med dårlig utrustning. (NTF, 24.02.14) Les mer
1 av 5 overleger i Norge er i dag utenlandske statsborgere. Sentralstyremedlem Johan Torgersen i Legeforeningen mener legeinnvandringen er problematisk for Norge. Men statssekretær i Helsedepartementet Anne Grethe Erlandsen avviser at Norge er for avhengig av arbeidsinnvandring for å få helsevesenet til å gå rundt. (VG, 23.02.14) Les mer
47 portugisiske havnearbeidere i Lisboa blir nå gjeninnsatt i jobbene sine etter å ha vært utestengt i mer enn et halvt år. Konflikten på Lisboa havn ligner til forveksling konflikten som er på Oslo havn. Havneeierne i Lisboa gikk til aksjon i fjor og ville kvitte seg med fortrinnsretten til losse- og lastearbeiderne. Forrige fredag måtte havneeierne gi seg, og undertegne en avtale. – Seieren er en stor inspirasjon for oss i våre havnekonflikter, som handler om det samme, sier 2. nestleder Terje Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). (Fri Fagbevegelse, 21.02.14) Les mer
Arbeidsminister Robert Eriksson vil ha et tettere samarbeid mellom flere etater for å ta de som driver organisert arbeidskriminalitet. Etter et informasjonsmøte i lokalene til Arbeidstilsynet Vestlandet, fikk arbeidsministeren være med på et uanmeldt tilsyn på en byggeplass i Bergen sentrum (Dagbladet, 20.02.14). Les mer
Det blir kvoter også for nordmenn, sier europaminister Vidar Helgesen (H) etter at Sveits stemte for å begrense arbeidsinnvandringen fra Europa. – Vi har gitt uttrykk for at vi ser med lite blide øyne på innføring av slike kvoter. Men de nøyaktige konsekvensene vet vi ikke ennå, sier Helgesen. Det bor anslagsvis 1.500 nordmenn i Sveits (Agder Flekkefjords Tidende/NTB 20.02.14). Les mer
Hva heter innleie på polsk, forhandlingsutvalg på russisk eller velferdsstat på arabisk? AOF og LO har ordbøker som gjør det lettere å møte arbeidsinnvandrere. Mange arbeidsinnvandrere tar norskkurs, men arbeidslivet har sitt eget språk. – Dette er jo et stammespråk, med mange ord som er relativt ukjente og fremmede, forklarer LO-rådgiver Ingunn Olsen Lund og fagansvarlig for HMS i AOF, Torgrim Kokaas. Nå ønsker de å gjøre ordbøkene bedre kjent. (Fri Fagbevegelse, 17.02.14) Les mer
- Fafo Østforums tiårskonferanse 29. april.
- YTF vil ha allmenngjøring i gods- og turbilbransjen
-
Arbeidskriminalitet i bygg- og anleggsbransjen
- Folkeavstemning om innvandring
Det er blant sakene i nyhetsbrev 04/14 fra Fafo Østforum. Nyhetsbrevet sendes ut jevnlig, og gir deg informasjon om Østforums seminarer, nye publikasjoner, samt tematisert utvalg fra vår nyhetstjeneste. Det er gratis å abonnere på nyhetsbrevet. (Fafo Østforum 17.02.14) Bestill nyhetsbrev
Hva heter innleie på polsk, forhandlingsutvalg på russisk eller velferdsstat på arabisk? AOF og LO har ordbøker som gjør det lettere å møte arbeidsinnvandrere (Fri Fagbevegelse, 17.02.14). Les mer
Den amerikanske pilotorganisasjonen ALPA likte dårlig at Norwegians datterselskap NIA (Norwegian Air International) fikk operatørlisens (AOC) i Irland. Nå forsterkes kampen mot selskapets søknad om USA-rettigheter. Stikkord for kampanjen er hensynet til amerikanske arbeidsplasser, sosial dumping og sikkerhet. (boarding.no, 15.02.14) Les mer
Yrkestrafikkforbundet (YTF) frykter at den norske sjåføren ender som den norske sjømannen. Borte. Nå vil de ha slutt på sosial dumping og ber om at utenlandske selskaper som tar interne transportoppdrag i Norge må betale sjåførene norsk minstelønn. Såkalt allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår. YS-organisasjonen mener dette må gjelde både godstransport og utenlandske turbusser. (VG, 14.02.14) Les mer
Sverige mangler tusenvis av sykepleiere. Nå vil de ha sykepleierne som jobber i det norske helsevesenet hjem. Lokkemiddelet er norske lønnsbetingelser. Ifølge det svenske vikarbyrået Zest Care rømmer omtrent 2000 sykepleiere til Norge hvert år. Samtidig utdannes det omtrent 4000 nye sykepleiere i året (E24, 14.02.14). Les mer
Yrkestrafikkforbundet (YTF) arrangerer en workshop om sosial dumping og allmenngjøring i gods- og turbilbransjen. YTF vil legge frem to rapporter om allmenngjøring. I paneldebatten deltar blant andre Bård Hoksrud (FrP) statssekretær i Samferdselsdepartementet og Anette Trettebergstuen (Ap) medlem i Stortingets arbeids- og sosialkomité.
Arrangementet finner sted torsdag den 13. mars kl 10.00-14.00 på Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo. Begrenset antall plasser. Påmelding sendes til Ida@ytf.no. Workshop program
Arbeids- og sosialdepartementet vil vurdere om det skal opprettes offentlige registre i bygg- og anleggsbransjen. Det sier statssekretær Kristian Dahlberg Hauge etter at P4 Nyhetene fortalte at 150 milliarder kroner omsettes svart årlig i bygg- og anleggsbransjen, og blant annet Veidekke tar til orde for et slikt register. Renholdsbransjen har allerede et slikt register og Hauge sier dette må evalueres før de bestemmer seg. (Renholdsnytt, 13.02.14) Les mer
I 2013 mottok NOKUT 6163 søknader om NOKUTs generelle godkjenning. En av seks søkere (1003 personer) var personer med polske utdanningsdokumenter. NOKUT har opplevd en økning i antall søkere fra Sør-Europa, men de søreuropeiske landene vil trolig ikke komme inn på topp ti med det første, sier NOKUT-direktør Terje Mørland. (NOKUT, 13.02.14) Les mer
50,3 prosent av velgerne i Sveits sa søndag ja til at arbeidsinnvandring fra EU må avgrenses ved en kvoteordning. Avstemningsresultatet viser at skepsisen mot arbeidsinnvandring er størst i områder der det er færrest utlendinger, mens forslaget fikk minst oppslutning der det er flest arbeidsinnvandrere. Også i Norge viser opinionsmålinger at skepsisen er størst der andelen innvandrere er lavest, skriver Adresseavisen på lederplass. (13.02.14) Les lederen
Jobb er hovedårsaken til at EU-borgere flytter til andre EU-land, og de som flytter er som regel yngre og oftere i jobb enn resten av befolkningen. Dette er resultatet fra en ny, uavhengig studie av seks europeiske byer med innbyggere fra mange nasjoner. Studien viser at innflyttingen fra unge europeere i arbeidsfør alder har hatt en positiv effekt på økonomien. De unge arbeidsinnvandrerne bidrar til å tette hull i lokale arbeidsmarkeder, skaper vekst i nye sektorer og balanserer aldrende lokalbefolkninger. (EU-nytt fra Den europeiske unions delegasjon i Norge / European Commission, 11.02.14) Les mer
FrPs nestleder Per Sandberg sier han vil ha folkeavstemning om innvandring i Norge. Partileder og finansminister Siv Jensen nekter å svare på om hun er for eller mot forslaget. – Regjeringen har ikke behandlet dette spørsmålet, og regjeringen forholder seg til den samarbeidsavtalen vi har inngått, svarte justisminister Anders Anundsen (FrP) da Trine Skei Grande (V) krevde svar på hva som var gjeldende politikk fra Høyre/FrP-regjeringen; det partiets nestleder hevder, eller samarbeidsavtalen mellom regjeringspartiene og KrF og V. (NRK, 12.02.14) Les mer
Organisert kriminalitet har fått fotfeste i bygg- og anleggsbransjen. Nå ber næringen selv om hjelp fra politiet, NAV, Arbeidstilsynet, samt skatt- og tolletatene. Byggenæringen anslår at det årlig brukes 64 milliarder kroner i Norge bare til oppussing. Det er en økning på 10 milliarder bare de siste 10 årene. - Veksten i dette markedet går til de useriøse aktørene som driver med svart arbeid og sosial dumping, fastslår administrerende direktør i BNL, Byggenæringens Landsforening, Jon Sandnes. (VG, 12.02.14) Les mer
- Den store tilstrømmingen av arbeidskraft fra de tidligere østeuropeiske landene til Norden og fremfor alt Norge, krever et integreringsarbeid som også innbefatter arbeidsinnvandrerne, sier Fafo-forsker Jon Horgen Friberg. Han og Fafo-forsker Line Eldring, er redaktør og hovedforfattere for rapporten ”Labour migrants from Central and Eastern Europe in the Nordic Countries”. Der viser de, sammen med forskningskollegaer fra Polen og de andre nordiske landene, hvordan arbeidskraften har beveget seg fra de gamle østeuropeiske landene til Norden siden EUs utvidelse i 2004. (Arbeidsliv i Norden, 11.02.14) Les mer
En rekke norske organisasjoner, bedrifter, fylkeskommuner og andre aktører nå har fått beskjed om at prosjektsøknadene med polske organisasjoner har blitt godkjent. Prosjektene omfatter alt i fra sosial ekskludering til forvaltning av naturressurser. (Nyhetsbrev om EØS-midlene og NGO-programmene, 11.02.14) En beskrivelse av prosjektene, og de polske og norske samarbeidspartnerne, er tilgjengelig her
Mazyar Keshvari, som er FrPs innvandringspolitiske talsmann, sier at Norge også bør spørre folket om holdningen til innvandring generelt. - Jeg tar ikke stilling til en slik kvoteordning som det sveitsiske folket nå har anbefalt. Men tanken om folkeavstemning er interessant, og Norge burde også ha en folkeavstemning om innvandring. Jeg er helt sikker på at det er flertall for innstramninger på tvers av det flertallet av norske partier mener. Meningsmålinger viser det, sier Keshvari til VG. (Nettavisen / VG, 11.02.14) Les mer
Sveits oppgjør med EU blir møtt med et skuldertrekk i Brussel. – Det vil renne mye vann fra isbreene før vi ser konsekvensene av Sveits sin avgjørelse om å begrense innvandringen fra EU, sier Sveriges utenriksminister Carl Bildt. Både den sveitsiske regjeringen og store deler av næringslivet har vært imot å begrense innvandringen. – Flertallet hadde veldig knapp margin, både næringslivet og de fleste politikere er så sterkt imot å begrense innvandringen fra EU at jeg er sikker på at det blir en ny folkeavstemming om saken, sier professor Erik Oddvar Eriksen ved ARENA, UiO. (NRK, 10.02.14) Les mer
Sveits' president Didier Burkhalter tapte folkeavstemmingen i helgen og må nå avklare hvilke konsekvenser den nye kvoteringen av arbeidsinnvandringene vil få for landets samarbeidsland. Sveits er ikke medlem av EØS, men har hatt en rekke avtaler med EU som åpnet opp for fri innvandring. Nå må disse avtalene reforhandles. - Sveits og Norge er EFTA-land, og det tilsier at det skal være fri bevegelse av arbeidskraft mellom Norge og Sveits og det vil vi gjøre klart med sveitsiske myndigheter at det er vår forventning, sier statsråd for EØS-saker og forholdet til EU, Vidar Helgesen (bildet). (NRK, 10.02.14) Les mer
Etter å ha sett mange eksempler på lønninger som ligger inntil 90 % under norsk minstelønn, tar Yrkestrafikkforbundet (YTF) nå til ordet for å allmenngjøre tariffavtaler i gods- og turbussbransjen. – Ingen av tiltakene som til nå er fremmet i transportnæringen vil forby sosial dumping. Vi mener sanksjonsmulighetene som følger et allmenngjøringsvedtak vil være det eneste som kan stoppe lønninger ned til 30 kroner i timen, sier forbundsleder Svein Furøy. (NTB info, 10.02.14) Les mer
Losse – og havnearbeidere fra hele landet markerte i Tromsø sin støtte til havnearbeiderne i Risavika i Stavanger. Bakgrunnen er at havneeierne i Risavika nekter å undertegne en tariffavtale som gir havnearbeiderne fortrinnsrett til losse – og lastearbeidet ved havna. – Vi kjemper en kamp for hele Norge, Europa og sjøfolket over hele verden. Eierne av Risavika havn bedriver sosial dumping, sier Anders Wennevold i Oslo losse– og lastekontor. (iTromsø, 10.02.14) Les mer
De rødgrønnes register over bemanningsselskaper skulle være et verktøy for å hindre sosial dumping og useriøse aktører i utleiebransjen. Blant dem som er registrert, er Hønefoss-selskapet Vesa's bemanning selskap (VBS), hvis omstridte kontrakter er omtalt i Ringerikes Blad. - At de er registrert, er dessverre ikke overraskende for oss, sier fagsjef Even Hagelien i NHO Service. Fra nyttår innførte NHO Service kvalitetsstempelet Revidert Arbeidsgiver (RA), etter ønske fra bransjen selv. (Ringerikes Blad, 07.02.14) Les mer
- Jeg har tilgang til den beste arbeidskraften i verden, sier Erling Løken Andersen i Omega Media. To timer etter at programmeringsjobben ble lagt ut på markedsplassen Elance var det kommet inn 61 tilbud. Tjenesten fungerer omtrent som den norske anbudstjenesten Mittanbud.no. Andersen har brukt 50-60 ulike frilansere fra svært mange land de siste årene. Han mener prisene ville vært mange gange så høye i Norge, men at det viktigste er fleksibel tilgang på gode folk. (Dagens IT, 08.02.14) Les mer
- I år er det ti år siden den første tariffavtalen ble allmenngjort i Norge. Men det er ikke slik at i det øyeblikket tariffavtalen er allmenngjort, er alle sorger slukket og sosial dumping et tilbakelagt kapittel. Det er et stort og vedvarende problem at useriøse arbeidsgivere lar være å følge avtaler og regelverk, og utnytter arbeiderne på ulovlig vis. Men også arbeidsgivere som anser seg selv som seriøse har i et tiår kjempet mot allmenngjøringen med nebb og klør, skriver redaktør Eline Lønnå. (Magasinet for fagorganiserte, 07.02.14) Les kommentaren
Siden 1990 har folketallet i området nord for Salten gått ned med 16 prosent. En ny rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser nå at folketallet i Nord-Norge og de samiske bosettingsområdene har stabilisert seg i 2012 og 2013. Grunnen er i hovedsak arbeidsinnvandring. (NRK Sapmi, 07.02.14) Les mer
- Trenden i byggenæringen er import av modul og prefabrikkering som kan settes opp raskere. Fabrikkene i Baltikum sender med montasjeteam når dette skal til Norge. Men i Norge er minstelønnen så høy at arbeiderne må jobbe gratis i fabrikken i tre til fire uker når de kommer tilbake, sa Jon Sandnes, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening (BNL) da han snakket til en samlet utleiebransje på Utleiekonferansen 2014. – Vi må være våkne, for dette er en del av det markedet dere er en del av. Å bestille en vare som er langt billigere med montasje som betales med minstelønn, er fullt lovlig. Men sett i et nasjonalt perspektiv, er dette menneskehandel, sier Sandnes. (Anleggsmagasinet tungt.no, 07.02.14) Les mer
- Det er et vedvarende trykk i mediene om at utenlandske lastebiler ødelegger markedet, tar fra norske transportører jobben og fører til "sosial dumping". Problemet er at bak retorikken ligger det sjelden dokumentasjon utover enkelthendelser som gjør seg godt i mediene, skriver Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk
og Transport. - Det er ikke grunnlag for å hevde at Norsk Lastebilnæring er truet. Kabotasjebruken er økende, men meget beskjeden, skriver Sæther. (NHO Logistikk og Transport / Samferdsel, 06.02.14) Les artikkelen
- Kostnadsforskjellen mellom en norsk sjåfør og en sjåfør bosatt i et av de nye EU-landene er fra 80 til 90 prosent, sa Svein Furøy fra Yrkestrafikkforbundet, da partene møttes på Godskonferansen. - Denne utfordringen må blant annet møtes med kabotasjeregelverk og kontroller, og man må "slutte å bruke billig utenlandsk arbeidskraft", mener Furøy. (YTF, 06.02.14) Les mer
- Arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) og resten av den blåblå regjeringen går inn for innstramninger i trygd og velferdsgoder til utenlandske arbeidstakere. Bakgrunnen for den foreslåtte innstramningen ligger ønsket om å stoppe trygdeeksport fra Norge til andre land, og herunder også å hindre sosial dumping og annet kriminalitet. Men kuttene og innstramningene vil også gå utover folk som har rettmessig krav til den pensjonen eller andre velferdsgoder, skriver Claudio Castello. (Utrop, 06.02.14) Les mer
Leiarane for pilotfagforeiningar i USA og Europa er denne veka i Oslo for å skaffa seg medhald i kampen mot det dei meiner er sosial dumping frå flyselskapet Norwegian si side. – Norwegian shoppar etter billeg arbeidskraft, seier Lee Moak i ALPA. (NRK, 05.02.14) Les mer
Europaparlamentet stemte i går for et lovforslag som skal gjøre det enklere for borgere og selskaper å flytte til et annet EU-medlemsland. Loven skal fjerne administrative formaliteter for sertifisering av enkelte typer offentlige dokumenter. Forslaget må godkjennes av Rådet før det kan tre i kraft. (NHO Europanytt / European Parliament News, 05.02.14) Les mer
Europaparlamentet stemte i dag for regelverk som skal gi sesongarbeidere fra land utenfor EU bedre arbeids- og levekår, inkludert losji og begrensning av antall arbeidstimer. Hensikten med regelverket er å gjøre slutt på utnyttelse av arbeidstakerne og forhindre at midlertidige opphold blir permanente. (NHO Europanytt / European Parliament News, 05.02.14) Les mer
Ingen vil ha sosial dumping. Alle vil bevare den norske modellen. Samtidig står modellen i fare nettopp på grunn av sosial dumping, mener spesialrådgiver i LO, Jan-Erik Støstad. – Hvis ikke fagbevegelsen klarer å håndtere de problemene som ansatte møter i form av sosial dumping, vil organisasjonsgraden fortsette å gå ned, frykter han. På den annen side ser Støstad også på økt bevissthet om sosial dumping som fagbevegelsens mulighet til verving og vekst. (Fagbladet, 05.02.14) Les mer
- Fafo Østforums tiårskonferanse 29. april.
- Useriøsitet og sosial dumping i utelivsbransjen.
- Økende lavtlønnspress fra utenlandske aktører i transportbransjen.
Det er blant sakene i årets tredje nyhetsbrev fra Fafo Østforum. Nyhetsbrevet sendes ut jevnlig, og gir deg informasjon om Østforums seminarer, nye publikasjoner, samt tematisert utvalg fra vår nyhetstjeneste. Det er gratis å abonnere på nyhetsbrevet. (Fafo Østforum 05.02.14) Bestill nyhetsbrev
Statens vegvesen kjører nå storkontroll av vogntog på fire grenseoverganger. De stopper så mange trafikkfarlige utenlandske kjøretøy ved kontrollstasjonene at parkeringsplassene fort fylles opp. Mange fikk kjøreforbud på grunn av dårlige dekk og manglende kjettinger.
Og når det ikke er plass til flere biler, kan de ikke gjøre annet enn å la resten feie forbi og inn i Norge. (VG, 04.02.14) Les mer
Fredrikstad-firmaet Obraespanor som nå er konkurs, ble nærmest svartelistet av Statsbygg etter påstander om sosial dumping på prosjektet ved Universitetets sentrumsbygninger i Oslo. Statsbygg hevder at underleverandøren deres betalte ut lønn i cash, ikke betalte inn skattetrekk og at ansatte ikke fikk lønnsslipper. Daglig leder i firmaet hevder at alt nå er i sin skjønneste orden og at påstandene ikke er korrekte. (Fredrikstad Blad, 04.02.14) Les mer
Albert Kr. Hæhre i Hæhre Entreprenør AS har forståelse for at utenlandske entreprenører vil ha tilgang til den norske honningkrukka, men han ønsker at man skal konkurrere på like og rettferdige vilkår. - Om ikke entreprenøren kan fremlegge tilstrekkelig dokumentasjon på at han oppfyller kravene til egenkapital, betalte skatter og avgifter, at han benytter arbeidstidsordninger og avlønner etter norsk regelverk, så må han avvises, mener Hæhre, som ikke kan skjønne hvorfor EØS-regelverket skal stå i veien for at en norsk og utenlandsk entreprenør skal behandles likt. (tungt.no, 03.02.14) Les mer
Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet varslar at regjeringa kjem med nye tiltak for å få orden på norske vegar. I august 2013 sette Samferdselsdepartementet ned eit utval som skulle analysere og gje råd for korleis transportbransjen best kan møte framtida. Hoksrud har store forhåpningar til utvalet. Transportarbeiderforbundet krev stans i all såkalla kabotasjekøyring. Hoksrud seier at det ikkje kjem til å skje. (Nationen, 03.02.14) Les mer
Mer enn 30 fagforeningstopper fra USA og Europa lander i Oslo i dag for å bekjempe Norwegians bruk av asiatisk personale. De møter blant annet politikere og den amerikanske ambassadøren. - Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte utenlandsk arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sier kaptein Lee Moak som er formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA. (Dagens Næringsliv, 03.02.14) Les mer
- Vogntog uten vinterutrustning skaper kaos i trafikken. "- Galskapen må stoppes", skriver Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund i Gudbrandsdølen Dagningen (GD, 30.01.14). Det vi ser langs vintervegene er galskap, og det er ubegripelig hvordan myndighetene ser ut til å mangle både vilje og evne til å få gjort noe med dette, skriver GD på lederplass. (01.02.14) Les mer