
Felles front mot akrim
Etter flere tilfeller av alvorlig arbeidslivskriminalitet i leverandørkjeden, samler Statnett nå et utvalg av sine største leverandører i en felles innsats for å bekjempe ulovlig og uetisk praksis i arbeidslivet.

Aksjon avdekket polsk transportselskap med «svart» terminal
Krimseksjonen i Statens vegvesen har behandlet informasjon fra bransjen og våre egne utekontrollører på Svinesund – og har avdekket polske modulvogntog som opererer ved en «svart» terminal utenfor Sarpsborg.

Fiskeribedrifter avslørt for dårlig brannsikkerhet, boforhold og lønn
A-krimsenteret har nylig sjekket arbeidsforhold for gjestearbeidere i fiskerinæringen i Nordland. Dårlig brannsikkerhet, betaling under minstelønn og mulig trygdesvindel er blant funnene.

Tjente langt under minstelønn
Det statseide transportselskapet Bring er innrapportert til Arbeidstilsynet for sosial dumping. I en kontroll Statens vegvesen hadde på Krossmoen i går ble det avdekket at en serbisk sjåfør som kjørte for Bring tjente langt under norsk minstelønn.

Demonstrerer for rettferdig transport
Parat og Yrkestrafikkforbundet reiser til Brussel for å demonstrere for bedre vilkår i transportsektoren. Bakgrunnen for «Fair Transport»-kampanjen er det massive presset på transportbransjen i Europa, både på land-, sjø- og lufttransport. 27. mars vil mer enn 4000 organiserte demonstrere utenfor EU-parlamentet.

Vegvesenet holder tilbake 3,4 millioner kroner fra tsjekkisk entreprenør
Statens vegvesen varsler tilbakehold av 3,4 millioner kroner ovenfor det tsjekkiske selskapet Metrostav NUF etter hva Vegvesenet beskriver som lønnskluss.

EL & IT: Innsatsen mot a-krim må styrkes
Den økte innsatsen for å bekjempe arbeidslivskriminalitet begynner å virke.Det viser den felles årsrapporten fra Arbeidstilsynet, NAV, Politiet og Skatteetaten. Men a-krim er fortsatt omfattende og de kriminelle aktørene finner nye metoder for å omgå eller utnytte regelverket, og EL og IT Forbundet ber regjeringen styrke innsatsen på feltet.

A-krim årsrapport for 2018
Det tverretatlige a-krimsamarbeidet mellom Arbeidstilsynet, NAV, politiet og Skatteetaten er forankret i regjeringens strategi mot arbeidslivskriminalitet. Nå foreligger deres felles
for 2018. Rapporten bygger i hovedsak på årsrapporter fra de syv a-krimsentrene.

Moss – en foregangskommune mot sosial dumping
– Formannskapets vilje til å innføre tiltak mot sosial dumping, som Oslomodellen, virker puslete. Formannskapet vil «prøve ut - for utvalgte prosjekter» byggebransjens egne seriøsitetskrav. Moss kommune bør selvsagt fastsette at disse seriøsitetskravene skal gjelde for alle bygge- og anleggskontrakter som kommunen inngår, skriver Eirik Tveiten.
Statsbygg oppfordrer aktører til å varsle om mulige kritikkverdige forhold
– Varslere kan bidra til at vi unngår ulykker på byggeplassen, sosial dumping, kriminelle handlinger eller andre uønskede hendelser. Vi oppfordrer derfor både egne ansatte og innleid personell om å varsle om kritikkverdige forhold hos oss, sier adm. dir Harald Vaagaasar Nikolaisen i Statsbygg.

– Uten en sterk fagbevegelse er kampen mot sosial dumping og akrim tapt
– Høyre heller bør være opptatt av det organiserte arbeidslivet, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes i en kommentar til at Høyres landsmøte hadde kampvotering om man skal forsvare eller anerkjenne uorganiserte arbeidstakere.

Siden nyttår har Fair Play Bygg Oslo sendt 50 saker videre til A-krimsenteret
Mange blikkenslagerbedrifter bryter HMS-reglene med dårlig sikring, sier Lars Mamen i Fair Play Bygg Oslo og omegn. Men hovedfokuset i jobben hans er saker som gjelder skattejuks, arbeidsforhold og utnytting av utenlandsk arbeidskraft. Siden nyttår har han sendt 50 saker videre til A-krimsenteret.

