Skip to main content
 

Yrkestrafikkforbundet om annullert returkrav

11. oktober 2024

4. oktober 2024 satt EU-domstolen til side kravet om at kjøretøy må returnere til hjemlandet hver åttende uke.
– Kravet var en viktig del av mobilitetspakken, med mål om å bedre sjåførers arbeidsforhold og sikre rettferdig konkurranse i transportnæringen, skriver YTF.

Kravet skulle hindre at selskaper registrerer seg i lavkostland, og utfører oppdrag i Vest-Europa med dårligere arbeidsvilkår. Uten returkravet frykter mange at slike selskaper vil fortsette å presse arbeidsvilkårene nedover.

Til tross for at returkravet er borte, gjelder fremdeles de fleste andre kravene i mobilitetspakken, herunder:

  • Sjåfører må reise hjem hver 3. eller 4. uke for å ta sin ukentlige hvileperiode.
  • Det er forbudt å ta ordinær ukehvil i kjøretøyet.
  • Det er en ventetid på 4 dager etter kabotasjeoppdrag, før utenlandske kjøretøy kan utføre nye oppdrag i samme land.

YTF jobber aktivt gjennom sitt samarbeid med European Transport Workers' Federation (ETF), for å sikre bedre arbeidsvilkår for sjåførene, og vil fortsette å presse på for at sjåførene får den beskyttelsen de trenger.

Nyhet