Transport
I transportbransjen er det økende bekymring for konkurranse fra utenlandske bedrifter og sjåfører. Ett av stridsområdene er kabotasjekjøring. Dette er transport utenlandske sjåfører kan utføre i Norge i løpet av en uke etter et oppdrag inn til landet. På tross av omfattende forsøk har det ikke vært mulig å skaffe seg en god oversikt over omfanget av kabotasjekjøring i Norge, verken den lovlige eller ulovlige.
Her hjemme har det vært vekst i antall sysselsatte de siste årene, men andelen norske arbeidstakere har blitt redusert. Veksten i antallet ansatte har fra 2005 vært størst blant sjåfører med utenlandske statsborgerskap, først og fremst østeuropeere.
Transport med varebiler med tillatt totalvekt opp til 3500 kg er en næring i vekst, blant annet som følge av mer bestilling av varer på nett. Denne delen av næringen er lite regulert.
Lønnsnivået blant godssjåførene har blitt presset hardt de seinere årene, noe som også er et uttrykk for en hardere konkurranse.
Transportøkonomisk institutt (TØI) utga i 2021 rapporten På oppdrag – Rumenske og bulgarske langtransportsjåfører i Norge. Fafo-forskerne Mona Bråten og Ragnhild Steen Jensen var medforfattere på denne TØI-rapporten som ble laget på oppdrag fra treparts bransjeprogram for transport.
I 2020 kom Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) og Fafo ut med rapporten Kartlegging av kjennetegn ved varebilsegmentet og konkurranseflaten mot øvrig godstransport på vei. Den ble laget på oppdrag fra treparts bransjeprogram for transport.
I 2014 kom Fafo og Transportøkonomisk institutt ut med rapporten Arbeidsforhold i gods og turbil. Den ble laget i forbindelse med treparts bransjeprogram for transport.
Yrkestrafikkarbeiderforbundet (YTF) har fått gjennomslag for krav om allmenngjøring. Godstransport (med tillatt totalvekt over 3500 kg) ble omfattet av allmenngjøring fra 1. juli 2015. Persontransport med turbil ble omfattet fra 1. oktober 2015.
For kjøretøy med totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn, gjelder allmenngjøringsforskriften fra 1. juni 2025.
Les mer om allmenngjøring på våre temasider.
I 2022 la regjeringen fram en egen handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.
Arbeidstilsynet har tatt til orde for å innføre HMS-kort for varebiltransport. Videre at oppdragsgiver får et større ansvar.
Tall fra tilsyn i transportnæringen i 2018 viser blant annet:
- Fem av ti kontrollerte utenlandske godstransportvirksomheter har én eller flere sjåfører som tjener mindre enn allmenngjort lønn.
- Nær åtte av ti kontrollerte utenlandske turbiltransportvirksomheter har én eller flere sjåfører som tjener mindre enn allmenngjort lønn.
- Mer enn seks av ti kontrollerte bestillere ivaretar ikke sitt ansvar om å informere om og/eller påse at virksomhetene de kjøper transporttjenester av forholder seg til allmenngjøringsregelverket på en god nok måte.
Arbeidstilsynets tilsyn med transport og lagring i perioden 2018–2023 avdekket minst ett brudd i 62 prosent av tilsynene. Det var oftest brudd på arbeidstidsbestemmelsene og krav knyttet til kjøretøysikkerhet.
Veitransporten er en viktig næring og sysselsetter 11 millioner mennesker i EU. EU-kommisjonen la 31. mai 2017 fram en ny, stor regelverkspakke på veiområdet – "Europe on the Move". Den andre mobilitetspakken kom i november 2017 og den tredje i mai 2018. Viktigste stikkord for regelverksarbeidet er kjøre- og hviletid, utstasjoneringsregler, kabotasjekjøring, busstransport og sikkerhet og miljø. Den 1. november 2022 trådte EUs mobilitetspakke del 1 i kraft i Norge. Det innebærer blant annet nye regler om kjøre- og hviletid, bruk av fartsskriver og løyve. Det vil bli innført løyveplikt for å drive godstransport med varebiler med tillatt totaltvekt fra 2500 til 3500 kg. Det er også innført nye kontrollregler i forskrift om arbeidstid for sjåfører.
Les mer hos Statens vegvesen
Samferdselsdepartementet opprettet i desember 2017 Vegtransportforum.