Skip to main content
 

Frykter mer sosial dumping etter skroting av returkrav

08. oktober 2024

EU-domstolen har annullert kravet om at lastebiler må returnere til hjemlandet sitt minst hver åttende uke, en viktig del av EUs mobilitetspakke. Europeisk fagbevegelse frykter det vil føre til mer kabotasjekjøring og sosial dumping på veiene.

Regelen ble vedtatt fordi det ikke var ønskelig at et selskap basert i ett land, hadde hele flåten av kjøretøy stasjonert i et annet land. På den måten kunne man registrere selskapet i et land hvor skatter, avgifter og lønninger er lave, mens driften av selskapet foregitt i et annet.

Det har i praksis betydd at selskaper i Øst-Europa har hatt mesteparten av transporten de bedriver i vesteuropeiske land.

Protester fra østeuropeiske land og selskaper har gått ut på at å måtte returnere alle lastebilene sine hver åttende uke ikke var i tråd med EUs klimamål.

Fellesforbundet mener dommen gjør at man må se om det kan gjøres lovreguleringer nasjonalt som kan gi samme effekt som det nå annullerte kravet.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen, mener EU-domstolens avgjørelse er et betydelig tilbakeslag i kampen mot en urettferdig forretningspraksis som både forårsaker ekstreme brudd på arbeidstakerrettigheter, og underminerer den seriøse delen av transportsektoren.

Nyhet