Regelen ble vedtatt fordi det ikke var ønskelig at et selskap basert i ett land, hadde hele flåten av kjøretøy stasjonert i et annet land. På den måten kunne man registrere selskapet i et land hvor skatter, avgifter og lønninger er lave, mens driften av selskapet foregitt i et annet.
Det har i praksis betydd at selskaper i Øst-Europa har hatt mesteparten av transporten de bedriver i vesteuropeiske land.
Protester fra østeuropeiske land og selskaper har gått ut på at å måtte returnere alle lastebilene sine hver åttende uke ikke var i tråd med EUs klimamål.
Fellesforbundet mener dommen gjør at man må se om det kan gjøres lovreguleringer nasjonalt som kan gi samme effekt som det nå annullerte kravet.
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen, mener EU-domstolens avgjørelse er et betydelig tilbakeslag i kampen mot en urettferdig forretningspraksis som både forårsaker ekstreme brudd på arbeidstakerrettigheter, og underminerer den seriøse delen av transportsektoren.