Utdrag fra LO-avokatenes foreløpige vurdering:
To-sporet system – Norges system videreføres. Direktivet respekterer det tariffautonomien og partenes rolle i lønnsfastsettelse.
Partenes rolle i lønnsdannelsen skal styrkes. I medlemsland der tariffavtaledekningen er lavere enn 70 prosent, skal det legges til rette for bedrede forhold for kollektive forhandlinger. I Norge er tariffavtaledekningen ca. 70 prosent, men lavere i privat sektor, særlig i deler av servicenæringen. For å få opp tariffavtaledekningen, er en første forutsetning selvsagt å øke organisasjonsgraden.
Tariffnemndas vedtak omfattes ikke av lovfestet minstelønn. Vår foreløpige vurdering er at allmenngjøringsloven og Tariffnemndas vedtak ikke omfattes.
Offentlige innkjøp – må følge landsomfattende avtaler. Direktivet kan altså støtte opp under forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
EØS relevant? Det er foreløpig ikke helt avklart om direktivet skal innlemmes i EØS-avtalen.
Kan EU vedta et direktiv om lønn? Ifølge traktaten (Traktaten om Den europeiske unions virkemåte) artikkel 153 har ikke EU kompetanse til å vedta direktiver om «pay». Begrunnelsen for at Kommisjonen til tross for dette mener det er grunnlag for å vedta et slikt direktiv, er at det ikke direkte regulerer nivået på lønnen.
Les hele saken: Direktiv om europeisk minstelønn –foreløpig vurdering (LO-advokatene, 30.10.20)