Skip to main content
 

Kabotasje – ulovlig og lovlig på samme tid

07. april 2024

I sin «Enkelt forklart»-spalte, forklarer Logistikk Inside hva kabotasje er, fordeler og ulemper ved kabotasje, og hva regelverket sier om denne transportformen.

Kabotasjekjøring refererer til transport av varer eller personer mellom steder i en annen stat enn der hvor transportøren hører hjemme.

Dette er i utgangspunktet ikke tillatt i EØS, men det er gode grunner til at det ikke er lagt ned totalforbud mot all kabotasjekjøring, skriver Logistikk Inside.

Blant fordelene ved kabotasje vises det til forhold som økt fleksibilitet og driftsøkonomi, transportøkonomi, miljøgevinster og økt konkurranse.

Blant ulempene trekkes konkurransevridning, sosiale forhold og arbeidsvilkår, regulerings- og kulturutfordringer, og skatte- og avgiftsmessige konsekvenser fram.

Dagens regelverk sier at en utenlandsk transportør kun kan frakte gods mellom to steder i Norge dersom det foreligger et spesielt grunnlag for det. Likevel har transportører fra EØS adgang til å utføre kabotasje i Norge dersom spesifikke forutsetninger oppfylles. Blant forutsetningene er:

  • At transportøren foretar grensekryssende transport inn i Norge (at det er last på bilen på vei inn til Norge)
  • Med felles tillatelse fra et annet EØS-land, kan en transportør utføre inntil tre innenlandske transporter med kjøretøyet innenfor en uke
  • At det kun utføres i en begrenset periode
  • At transportøren har dokumentasjon både for det internasjonale oppdraget og for hver kabotasjetur utført i Norge

Om en utenlandsk operatør vil drive permanent eller løpende transport i Norge, må vedkommende etablere seg i landet etter gjeldende regler og søke løyve for nasjonal transport.

Nyhet