Utenlandske lastebiler stod kun for 3,7 prosent av den totale transporterte godsmengden innenlands i Norge i 2023.
4,9 millioner tonn av godset som de utenlandske bilene fraktet til eller fra Norge i 2023, ble transportert i tredjelandskjøring, altså transport mellom to forskjellige land, der lastebilen er registrert i et tredje. Året før var det 4,1 millioner tonn.
Kabotasjekjøring betyr at pålessing og avlessing skjer i samme land, og i et annet land enn der lastebilen er registrert. Det var litauiske lastebiler som utførte mest kabotasjekjøring i Norge i 2023.
De fraktet 455 500 tonn gods fra ett sted i Norge til et annet, tilsvarende omtrent 20,8 prosent av alt godset litauiske lastebiler transporterte i forbindelse med sine turer til, fra og i Norge.
I 2023 ble totalt 1,2 millioner tonn gods transportert i kabotasje i Norge. Det var kun 0,5 prosent av alt gods som ble fraktet med norske og utenlandske biler innenfor Norges grenser det året. Norske lastebiler fraktet 167 000 tonn gods i kabotasjekjøring utenlands.