Siden oppdateres daglig. Bruk søkefunksjonen i høyre kolonne for å søke etter saker om bestemte emner.
Eller gå til en av temasidene.
Gjennom en lovproposisjon foreslår regjeringen flere endringer i regelverket for inn- og utleie fra bemanningsforetak. – Våre høringsinnspill er glatt oversett. Vi er dessverre ikke overrasket, sier direktør Bjørn Glenn Hansen, direktør i Glasss og Fasadeforeningen.
Den nye forbundslederen i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, frykter at SAS fyller på med folk i datterselskapene og løper fra de forpliktende avtalene de allerede har inngått. Og han er skuffet over at staten åpner for flere operatører fra Øst-Europa og fortrenger norske selskaper.
No er det vedtatt korleis Møre og Romsdal fylkeskommune skal arbeide vidare for eit seriøst arbeidsliv. Fylkeskommunen vil gjennom Møre og Romsdal-modellen stille krav utover det som er lovpålagt.
Nesten to tredeler av reiselivsbedrifter kallar mangel på kvalifisert personell ei «stor utfordring».
– Utfordringane med rekruttering må løysast både på kort og lang sikt, meiner Ole Michael Bjørndal, fagdirektør næringspolitikk i NHO Reiseliv.
– Regjeringen har som mål at alle skal ha et anstendig og trygt arbeidsliv. Jeg er derfor glad for at vi nå samordner de norske reglene med EUs mobilitetspakke, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Grove tilfeller av sosial dumping har ført til uholdbare arbeidsforhold i transportbransjen, som Fellesforbundet lenge har advart mot. En rekke medieoppslag den siste tiden viser hvor ille det er fatt.
Stortingsrepresentantene Geir Jørgensen og Sofie Marhaug (Rødt) ønsker tiltak for å begrense kabotasjekjøring for utenlandske turbusser i Norge, etter modell fra Danmark.
Samtalene med departementet og Nav førte ikke fram. De som ble rammet av trygdeskandalen, går nå sammen og saksøker staten.
– Det er ikke politikerne som er avvisende, men Nav og Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Vi har forsøkt samarbeid, men der stopper det opp, sier Rune Halseth.
– Regjeringen ønsker seg et arbeidsliv der alle jobber heltid i faste stillinger. Det er en skjønn drøm. Det er ikke i den retningen det går. Ikke en gang transportselskapene holder seg med fast ansatte i hele stillinger, skriver Magne Lerø.
19. januar i år kom regjeringens høringsnotat med forslag til omfattende innstramminger i regelverket for innleie fra bemanningsforetak. Hva skjer fremover nå? Hva er hovedinnholdet i proposisjonen? NHO inviterer til webinar tirsdag 21. juni kl 08.30-09.30. Påmeldingsfrist 20. juni.
I overkant av 4 800 ukrainere jobbet i Norge i april 2022. Det er omtrent 700 flere enn samme måned i 2021. 2 av 3 ukrainere som jobber i Norge er kvinner, og de fleste er unge.
– Mennesker som kom til Norge som barn av arbeidsinnvandrere eller på familiegjenforening har ikke krav på uføretrygd om tilstanden oppsto før ankomst til Norge. Er dette i tråd med lovverkets intensjon, og er dette noe man burde endre?
Skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Grete Wold (SV) til arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen.
Besøksadresse: Borggata 2B,
Grønland, Oslo.
Kart
Prosjektleder og web-redaktør:
Anne Mette Ødegård
Prosjektmedarbeidere:
Alf Tore Bergsli og Tina Østberg
Kontakt redaksjonen: Epost
Postboks 2947 Tøyen, 0608 Oslo
Tlf: (+ 47) 22 08 86 00
Daglig leder: Tone Fløtten
Copyright © 2022 fafooestforum.no | Design: Alf Tore Bergsli, programmering: Ørnulf Bratlie