Søk blant flere tusen nyheter fordelt på ulike kategorier.
Du kan også søke på nyheter innen ulike kategorier.
Fra dato:
Til dato:
Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt har fremmet luftfartsforslag i kjølvannet av Wizz Airs etablering med innenlandsruter i Norge. 9. februar neste år blir det debatt i Stortinget.
– Det aller viktigste er å overholde smittevernreglene. Samtidig innfører regjeringen flere tiltak som vil bidra til at vinterfisket kan bli gjennomført på en god og trygg måte. Det er også gledelig at flere sjømatbedrifter nå blir kontaktet av nordmenn som melder seg til tjeneste og ønsker å jobbe under vinterfisket, sier fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen.
Partiet Rødt i Vestland ønsker en egen kontakt i fylkeskommunen som kan jobbe for å forebygge sosial dumping og arbeidskriminalitet i fylket.
Industri Energi, Fellesforbundet, Norsk olje og gass, Norges Rederiforbund og Norsk Industri mener karantenereglene for utenlandske arbeidere på norsk sokkel er for strenge. I et brev til helse- og omsorgsminister Bent Høie i slutten av november ba de fem organisasjonene om at karantenetiden skulle kortes ned til seks døgn, i kombinasjon med krav om to negative tester etter ankomst til Norge. Brevet er ikke besvart, men oversendt Helsedirektoratet.
– Wizz Air bidrar til fagforeningsfiendtlighet og sosial dumping. Det ungarske lavprisselskapets inntog i ruinene av det norske flymarkedet representerer et bunnmål i konsekvenser av EØS-avtalen. SV støtter en boikott-bevegelse, men det er ikke tilstrekkelig. Wizz Air må ut av det norske flymarkedet, skriver Heming Olaussen, landsstyremedlem i SV.
Fafo Østforum videreføres i tre år fra 2021. Arbeidsinnvandring og utfordringer knyttet til et mer internasjonalt arbeidsmarked er hovedtemaer i forumet – som nå har holdt det gående i 16 år!
Ved inngangen til en ny prosjektperiode er det åpenbart at de langsiktige konsekvensene av koronakrisen vil prege arbeidslivet og EUs åpne arbeids- og bedriftsmarked i uoverskuelig framtid.
Norske myndigheter har bedt arbeidsledige om å melde seg til tjeneste under vinterfisket. I Vesterålen fikk bedriftsleder 50 e-post på en kveld. Men få kan vente seg positivt svar.
– Forakten for vår dugnad kommer frem når regjeringen IKKE innfører tvungen testing av personer som skal inn i landet. Industri- og næringspartiet krever at sittende regjering tar tak i dette, skriver Bjarte Helland i Industri- og næringspartiet.
I dialogmøte med Oslo kommune og flere organisasjoner i arbeidslivet kom det frem et sterkt ønske om at alle bedriftene bidrar med å informere utenlandske arbeidstakere om reglene rundt innreise og karantene, slik at de er kjent og blir fulgt opp i forbindelse med at utenlandske arbeidstakere returnerer til Norge etter juleferien.
En latvisk krabbefisker som jobbet i Ocean Venture tjente drøyt 100 kroner i timen. Nå har han fått etterbetalt 300.000 kroner etter at Sjømannsforbundet tok tak i saken.