Søk blant flere tusen nyheter fordelt på ulike kategorier.
Du kan også søke på nyheter innen ulike kategorier.
Fra dato:
Til dato:
I en leder beskriver Dagsavisen EU-striden om minstelønn. Direktivet ble vedtatt under store protester fra Sverige og Danmark. Nabolandene våre følger tilsvarende modeller for lønnsdannelse som oss, der partene i arbeidslivet blir enige om lønnsnivået gjennom forhandlinger.
Mer enn fem år med dramatisk sverdkamp om EUs minstelønnsdirektiv er over. Dette skjedde i dag da EU-domstolen avgjorde søksmålet som den danske staten – sterkt oppmuntret av fagbevegelsen – har anlagt mot EU for å annullere direktivet.
11. november falt dommen. Den danske regjeringen har forsøkt å få direktivet om en minstelønn i EU annullert. Slik ble det ikke. Sett bort fra enkelte paragrafer, annulleres ikke direktivet. Men betyr dommen at Danmark kan tvinges til å innføre minstelønn?
Utenlandske arbeidere opplever negativ forskjellsbehandling og deler av bransjen er useriøs og til og med kriminell. Slik begrunner LO sitt krav om å allmenngjøre tariffavtalen for bilbransjen, et krav som nå er sendt på høring av den statlige Tariffnemnda.
Melding om rikets tilstand ble fremført da det 170. Storting ble åpnet. Meldingen er en gjennomgang av regjeringens politikk det siste året, og inneholdt blant annet følgende punkter:
Danmark har lenge kjempet mot at EU blander seg i danske lønnsforhold. 11. november skal EU-domstolen avgjøre saken.
I 2023 gikk Danmark til sak mot EU for å få minstelønnsdirektivet annulert. Den 11. november 2025 skal EU-domstolen avsi dom i saken.
Inntil nylig har ikke loven om allmenngjøring av tariffavtaler vært gjeldende på Svalbard. 1. juli endret dette seg. Nå gjelder loven og dens ni bransjeforskrifter også i Longyearbyen og Ny-Ålesund.
NHO Logistikk og Transports advokat Thor Chr. Hansteen deltok i paneldebatt da Fafo nylig lanserte to rapporter om hhv digitalt plattformarbeid og om varebilmarkedet i Norge. I artikkelen oppsummeres hva NHO LT ga uttrykk for i debatten.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har lenge vært pådriver for strengere regulering av varebilbransjen for å sikre seriøse aktører. Ny Fafo-rapport bekrefter behovet, mener NLF.
– Løyvekravet bør gjelde alle som tjener penger på varelevering, uavhengig av kjøretøyets vekt, mener NLF-direktør Knut Gravråk.
– I NHO Byggenæringen Håndverk er vi 230 bedrifter som står sammen for å løfte håndverksfagene, skriver Marius Johannesen, leder «Seriøsitet i byggenæringen» og direktør for NHO Byggenæringen Håndverk. Han er opptatt av at bransjetiltak faktisk treffer de useriøse og ikke rammer de seriøse i næringen.
Allmenngjøring beskytter folk i flere bransjer mot utnytting. Nå vil arbeidsminister Tonje Brenna (Ap) endre loven slik at lavtlønte i allmenngjorte bransjer får minstelønna fortere.