Søk blant flere tusen nyheter fordelt på ulike kategorier.
Du kan også søke på nyheter innen ulike kategorier.
Fra dato:
Til dato:
Norske transportører opplever en stadig mer krevende konkurranse i møte med utenlandske lavprisselskaper, hovedsakelig fra Øst-Europa, som opererer i kabotasjemarkedet. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever derfor blant annet: Sterkere sanksjoner mot transportkjøpere som bryter sine plikter, snarlig innførsel av forhåndsbetalt bombrikke, tilbakeholdsrett av kjøretøy ved ubetalte bøter og innførsel av lik arbeidsgiveravgift.
EUs ministerråd kommer ikke til å åpne opp for justering av stønader som eksporteres til lavkostland. Det kan sette bom for Regjeringens planer. Frp truer med EØS-bråk.
Siden 2004 har det vært en nærmest uuttømmelig strøm av arbeidskraft fra øst til vest og nord i Europa. – Det kommer til å endre seg fremover. I mange østeuropeiske land opplever man nå en stor forbedring av levestandarden, og det får sannsynligvis flere til å vende hjem. I fremtiden vil det bli mye større kamp for polakker, romere og bulgarere, sier Fafo-forsker Jon Erik Dølvik.
Som om lovstridige arbeidskontrakter, grove kjøre- og hviletidsbrudd, utviste sjåfører, løpende tvangsmulkter og stansvarsler ikke var nok: Nå er det også bekreftet at det latviske transportselskapet Kreiss er anmeldt for ulovlig kabotasje.
Forslag om å oppheve serveringsloven har vært på høring. Flere høringsinstanser, deriblant LO og Fellesforbundet, er bekymret for at det å oppheve bevillingssystemet for serveringsvirksomhet kan føre til en mer useriøs næring. Regjeringen foreslår derfor likevel ikke å oppheve serveringsloven. - Kampen mot arbeidslivskriminalitet er viktigst. Vi ønsker fremdeles å forenkle hverdagen for serveringsnæringen, men vi må finne andre løsninger enn å fjerne serveringsbevillingen, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
De siste årene har en rekke utenlandske sjåfører blitt utvist av landet etter for eksempel grove brudd på kjøre- og hviletid. Nå er det slutt på denne praksisen. Iallefall til en viss grad.
– EU har i lengre tid undergravd regulering av norsk arbeidsliv. Nordland Fylkesting vedtok i går en uttalelse der regjeringen oppfordres om å si nei til EUs mobilitetspakke, sier Marius Jøsevold, gruppeleder for SV. Mobilitetspakken regulerer arbeidsforhold for sjåfører i person- og godstransport.
Det har lenge vært mistanke om ulovlig bytte av traller mellom norske og utenlandske Vlantana-trekkvogner under oppdrag i Norge. Nå er dette for første gang anmeldt av Statens vegvesen. Saken kan få konsekvenser for hvordan transportkjøpere følger opp underleverandører.
Flere hjelpemidler for innkjøpere er på vei: Kriterieveiviser for bygg og transport (Difi), mal for kjøp av hotelltjenester (NHO), veiledning for lønns- og arbeidsvilkår (Difi) og sjekkliste for prosjektsamarbeid (NHO).
– Tanken er at European Labour Authority skal håndheve EU-regler for arbeidslivet også i Norge. EØS har tilrettelagt for sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Det er ingen grunn til å tro at ELA vil bli noe bedre, skriver Jørund Hassel.