Skip to main content
 

Regjeringens forslag om regulering i varebilbransjen: Strenge nok tiltak?

17. september 2024

Forslaget om løyveplikt i varebilbransjen har vært på høring, og FriFagbevegelse oppsummerer noen av høringssvarene. Fagforbundet og Fellesforbundet er blant flere som mener regjeringens planlagte forslag ikke går langt nok. 

Støre-regjeringen flagget allerede ved sin inntreden klare ambisjoner om å gjennomføre en opprydding i transportbransjen. En uregulert bransje der useriøse aktører har hatt nærmest fritt spillerom. Statens vegvesen sendte på oppdrag fra Samferdselsdepartementet ut et forslag om å innføre løyveplikt for nasjonal godstransport for motorvogn eller motorvogn med tilhenger med en tillatt totalvekt over 2500 kg og opp til 3500 kg.

Forslaget – som er en oppfølging av regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektorene – har vært på høring. FriFagbevegelse oppsummerer noen av høringssvarene:

  • Både Fagforbundet, Fellesforbundet og Spekter etterlyser strengere reguleringer for varebilbransjen enn det regjeringen foreslår.
  • Agder Transportforening og Fellesforbundet understreker behovet for å styrke kontrollinstansene.
  • Arbeidsgiverforeningen Spekter mener regjeringens intensjon er god, men at høringsnotatet ikke gir en god begrunnelse for å sette vektgrensen ved 2500 kg.
  • Trafikkforum, som er Norges nest største trafikkskoleforbund, støtter hovedforslagene i regjeringens forslag.
    • Trafikkforum anser dette forslaget som best egnet til å kunne motvirke sosial dumping, å motvirke dårlige arbeidsvilkår, å motvirke kriminalitet, å bidra til seriøsitet og å sikre like konkurransevilkår i transportbransjen.
    • Mens Fellesforbundet og Fagforbundet frykter regjeringens forslag kan føre til at aktørene vil ta i bruk mindre varebiler på under 2.500 kilo totalvekt og personbiler til godstransport, er Trafikkforum positive. Man mener tendensen kan gå en helt annen retning.
  • En rekke øvrige instanser har gitt sin støtte til regjeringens planlagte tiltak i høringsrunden. Blant dem er Trøndelag og Akershus fylkeskommune, som støtter at det innføres krav om løyve for nasjonal godstransport med motorvogner og motorvogn med tilhenger med tillatt totalvekt over 2500 kg og opp til 3500 kg.
Nyhet