Fagforbundet er positive mange av tiltakene fra regjeringen, men mener samtidig at viktige tiltak er utelatt. De mener regjeringen burde gått lengre.
– Vi har sett en rekke eksempler på at både politiet, Arbeidstilsynet og øvrige kontrolletater har avdekket kriminalitet i varebilbransjen, blant annet arbeidslivskriminalitet, rovdrift på mennesker og luselønninger. I dag mangler vi regelverk for å møte disse utfordringene. Det må vi gjøre noe med, sier Gerd Øiahals i Fagforbundet Post.
Hun påpeker også et annet viktig poeng: Så lenge de useriøse aktørene får ture fram, blir det bortimot umulig for den seriøse delen av transportbransjen å konkurrere.
– Vi har over lang tid jobbet for at Posten Bring-konsernet skulle gå over fra innleie til fast ansatte varebilsjåfører, og dette ble endelig hovedregelen fra høsten 2022. Disse ansettelsene blir truet om det ikke ryddes i bransjen. Dermed skaper konkurransen fra «gangsterne» et press også på lønns- og arbeidsvilkår for oss som for eksempel jobber i Posten, sier Øiahals.
Les også: Høring om innføring av løyveplikt for nasjonal godstransport med varebil (Statens vegvesen)