Skip to main content
 

Nasjonalt telefonsenter for oppfølging av innreisekarantene

29. januar 2021

Det bevilges 75 millioner kroner til opprettelse av et nasjonalt telefonsenter som skal avlaste kommunene med å følge opp og kontrollere innreisende til Norge. Personalet ved telefonsenteret skal kontakte og veilede de innreisende slik at de forstår og kan gjennomføre karantene i samsvar med regelverket. Overordnet mål er å hindre importsmitte.

Det kommer frem i en nyhet fra Helse- og omsorgsdepartementet som omhandler bevilgning i forbindelse med at det fra 18. januar ble obliagorisk å ta en koronatest ved innreise til Norge.

Til sammen er det opprettet teststasjoner tilknyttet 33 grenseoverganger, og regjeringen foreslår å bevilge 825 millioner kroner til teststasjoner på grensen.

Les hele saken: 825 millioner kroner til obligatorisk testing på grensen (Helse- og omsorgsdepartementet, 29.01.21)

Relaterte temaer

 
Nyhet