Allerede i 2008 satte Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LO saken på dagsorden. De engasjerte Fafo til å utarbeide en rapport om det nasjonale handlingsrommet for regulering av lønns- og arbeidsvilkår. Senere har Holmefjordutvalget kommet med sin innstilling, som tok skipsfarten enda nærmere norsk lønn i norske farvann. I mai 2022 kom så daværende fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran med lovforslaget om det samme.
Rett etter påske sendes forslaget om norsk lønn i norske farvann ut på høring. Det vil bli en kort høring, på seks uker. Målet er å få saken vedtatt i Stortinget i løpet av 2024.
Det er to hovedgrep som nå tas. I stedet for en egen lov om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel, gjennomføres kravet
- elevant sektorlovgivning for maritime tjenester offshore, og
- ved endringer i allmenngjøringsloven for innenriks skipsfart
Det siste betyr at eksempelvis Sjømannsforbundet vil kunne begjære allmenngjøring av tariffavtaler.
Forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, husker godt dagen daværende fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran inviterte til lanseringen av lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Han mener lovnadene til dagens fiskeri- og havminister har enda større betydning.