– Norsk transportbransje fremstiller bransjen som todelt. Norsk og utenlandsk, skriver Pavel Solovyov, kommersiell direktør i det latviske transportselskapet Kreiss i et debattinnlegg i Aftenposten 1. mars. – Han har rett i at dette er todelt. Det handler imidlertid ikke om nasjonalitet, men om seriøs vs useriøs, og mellom de som er kvalifisert til å kjøre på norske vinterveier og de som ikke er det, skriver Geir A. Mo, direktør i Norsk Lastebileier-Forbund (NLF) i et tilsvar til Solovyov.
– Og i denne diskusjonen kan vi ikke late som om østeuropeisk lavpristransport ikke har 2–3 ganger så høy risiko til å havne i en ulykke med fatalt utfall. Når det gjelder trafikksikkerhet spiller det ingen rolle om transporten som blir utført er et kabotasjeoppdrag, tredjelandskjøring eller en bilateral internasjonal transport. Poenget er at vogntog som befinner seg på norske veier skal bidra til færrest mulig ulykker.
Hvis Kreiss tilhører den seriøse delen av næringen bør de derfor heller applaudere NLFs innsats for en ansvarlig transportnæring, i stedet for å mistenkeliggjøre oss, skriver NLF-direktør Mo.
Les hele innlegget her (NLF, 07.03.19) Innlegget til Mo sto først på trykk i Aftenposten 6. mars.