bygg.no, 18.03.21

Årsrapport 2020: Fair Play Bygg Oslo og omegn varslet om 230 kriminelle og kritikkverdige forhold

Under koronapandemien har kriminelle aktører i bygge- og anleggsnæringen funnet nye måter å utnytte arbeiderne og svindle fellesskapet på. Samtidig har svindel blitt avdekket på nye områder. Det kommer frem i årsmeldingen til Fair Play Bygg Oslo og omegn, som offentliggjøres fredag.

– Den mest åpenbare analysen vi kan gjøre, er at det er de samme aktørene som svindler med koronamidlene og som setter hele byggenæringen i fare ved å ikke følge de rådene og reglene som legges frem for smittevern. Vi ser at koronajukset har en klar sammenheng med a-krim, sier daglig leder Lars Mamen i Fair Play Bygg Oslo og omegn.

En form for lovbrudd som fikk en oppblomstring under pandemien, var brudd på permitteringsreglene.

Det er trygdemisbruk. Mindre klart er det når disse aktørene bryter regler og forskrifter som skal stoppe smitte. De ignorerer krav til karantenetid og karantenehotell, og sender arbeiderne rett til vanlig innkvartering og ut på byggeplassen, sier Lars Mamen.

Les hele saken: Kriminalitet under korona: – Det er de samme aktørene som svindler med midlene og som setter hele næringen i fare med å bryte reglene (bygg.no, 18.03.21)