Søk blant flere tusen nyheter fordelt på ulike kategorier.
Du kan også søke på nyheter innen ulike kategorier.
Fra dato:
Til dato:
SV og Rødt vil avvikle og forby bransjen. Ap og Sp vil stramme kraftig inn på innleie fra bemanningsbyrå, mens resten av partiene stort sett mener reglene er gode nok, ifølge FriFagbevegelses gjennomgang av partiprogrammene.
Høyre vurderer å følge Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i å etablere nye regler som vil redusere antallet utenlandske turbusser i Norge betraktelig, ifølge en rundspørring.
Norsk Svenska Handelskamren i Göteborg og Oslo, Sveriges Åkeriföretag og Norges Lastebileier-Forbund har i fellesskap skrevet et brev til statsminister Erna Solberg der de oppfordrer til umiddelbare tiltak for å lette køtilstandene ved grensen.
Fra 1. september får Statens vegvesen muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr på stedet i større grad enn i dag. Nye satser på brudd på regelverket for kjøre- og hviletid innføres også, på opp til 40.000 kroner.
Til tross for at Oslo kommune har strammet kraftig inn for bemanningsbransjen går bygningsarbeiderne nå til politisk streik for å forby bemanningsbransjen på Østlandet. – Fortsatt et kjempeproblem, sier mangeårig fagforeningsarbeider Boye Ullmann.
Forbud mot utenlandsk transport i Norge og et eget trafikkpoliti er blant forslagene til «medisin», når partiene svarer på hva de vil gjøre for å redde norsk transportbransje.
Manglende likebehandling av lønn til innleide fra Rogaland-selskapet NSE Industrier har vært en lengre dragkamp. Tross vedtak og press har likebehandlingen tatt svært lang tid å få på plass. NSE mener de er en produksjonsbedrift, ikke en bemanningsbedrift.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har lansert en sjekkliste til «Omforente seriøsitetsbestemmelser for bygg- og anleggskontrakter». I sjekklisten går DFØ gjennom hvordan byggherren kan følge opp og sikre seg at de som arbeider på byggeprosjektene, er seriøse. – Dette er et veldig bra verktøy, sier leder Leif Vagle i Fair Play Agder.
I Trondheim er det politisk flertall for å kreve at det ved offentlige innkjøp og anbud stilles krav om tariffavtale for å bli godkjent som anbudstilbydere. Fagforbundet Trøndelag lanserer nå en kampanje for å få alle kommunene i Trøndelag med på en slik ordning – hvor det da altså ikke bare er pris som avgjør hvem som vinner anbudet.
Rødt-leder Bjørn Moxnes' leserinnlegg hvor han kritiserer bruken av innleie får tilsvar av NHO Service og Handel. – For at verftene skal være i stand til å ta en kontrakt er man nødt til å kunne bemanne opp på kort varsel. Kompetansen de trenger er ikke tilgjengelig i lokalområdet. Denne rollen tar bemanningsbedriftene, argumenterer Even Hagelien, direktør for bemanningsbransjen.