Skip to main content
 

Dansk flyselskap brukte norske skattekroner på sosial dumping

19. mars 2024

Selskapet Danish Air Transport (DAT) fikk operere statsfinansierte ruter i Norge, til tross for advarsler fra LO. Nå er dommen klar: Anbudet bidro til sosial dumping.

I 2021 innstilte regjeringen Solberg det danske flyselskapet DAT som kontraktsvinner på FOT-ruten Florø-Oslo. Disse rutene er anbudsutsatte, og får offentlig driftsstøtte for å ivareta det regionale flytilbudet.

Ruten ble operert av DATs litauiske datterselskap, da det var gitt adgang til å inngi tilbud i fellesskap.

Norsk Flygerforbund reagerte på at litauisk mannskap opererte ruten på litauisk lønn, og daværende forbundsleder Yngve Carlsen, krevde at det danske morselskapet selv måtte fly ruten.

Direktøren for det danske selskapet benektet at det var snakk om sosial dumping, fordi de ansatte hadde mulighet til å organisere seg.

Flygerforbundet varslet Luftfartstilsynet om denne saken, som etter to og et halvt års behandling har kommet med en knusende dom mot DAT og den politiske ledelsen som ga tillatelsen.

Gjennomgangen fra Luftfartstilsynet og kontraktene flygerforbundet har tilgang til, viser at en stor andel av besetningen som er ansatt i et bemanningsselskap har svært begrensede rettigheter.

De starter arbeidsperioden på sine hjemmebaser i Litauen og Estland, før de flys inn til Norge for å jobbe for vesentlig lavere lønn og trygghet i arbeidsforholdet enn sine norske kolleger.

DAT har definert besetningenes hjemmebase til deres respektive hjemland i Baltikum, men Luftfartstilsynet understreker at besetningene må anses som utsendte arbeidstakere. Det innebærer at de ansatte skal ha norske rettigheter.

Luftfartstilsynet har fattet et vedtak om at DAT og deres litauiske underselskap skal følge den norske arbeidsmiljøloven for alt personell som anses å ha en reell base i Norge.

De har fått frist til 8. april med å sende inn dokumentasjon om at de følger loven.

Nyhet