Skip to main content
 

Flyselskapet DAT anklages for sosial dumping. Rødt-politiker krever konsekvenser

02. mai 2024

Kan det danske flyselskapet DAT beholde sine norske flyruter til tross for pålegg fra Luftfartstilsynet? Det spørsmålet har stortingsrepresentant Mímir Kristjánsson (Rødt) stilt til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Rødt-politikeren viser til at Danish Air Transport (DAT) har vunnet anbudet på flere FOT-ruter, ruter der staten kjøper inn tjenestene for å sikre et tilbud, blant annet i konkurranse med norskeide Widerøe.

I mars konkluderte Luftfartstilsynet – etter to og et halvt års behandling – med at selskapets flyginger i Norge i praksis gjennomføres av et litauisk datterselskap. Piloter og kabinansatte kommer fra bemanningsforetak registrert på Malta og Kypros.

Flyselskapet fikk frist til 8. april med å dokumentere at de følger norsk lov, men svarene de ga var ikke tilstrekkelig nok for tilsynet.

Nå har selskapet fått krav om å svare på nye spørsmål, og pålegg om å slutte med praksisen.

Kristjánsson mener det er betimelig å stille spørsmål til samferdselsministeren om dette i det hele tatt får noen konsekvenser for selskapet, annet enn at selskapet «må begynne å følge lover og regler».

Norsk Flygerforbund har allerede tatt til orde for at det bør kjøres ny anbudskonkurranse på DATs FOT-ruter.

Nyhet