Rødt-politikeren viser til at Danish Air Transport (DAT) har vunnet anbudet på flere FOT-ruter, ruter der staten kjøper inn tjenestene for å sikre et tilbud, blant annet i konkurranse med norskeide Widerøe.
I mars konkluderte Luftfartstilsynet – etter to og et halvt års behandling – med at selskapets flyginger i Norge i praksis gjennomføres av et litauisk datterselskap. Piloter og kabinansatte kommer fra bemanningsforetak registrert på Malta og Kypros.
Flyselskapet fikk frist til 8. april med å dokumentere at de følger norsk lov, men svarene de ga var ikke tilstrekkelig nok for tilsynet.
Nå har selskapet fått krav om å svare på nye spørsmål, og pålegg om å slutte med praksisen.
Kristjánsson mener det er betimelig å stille spørsmål til samferdselsministeren om dette i det hele tatt får noen konsekvenser for selskapet, annet enn at selskapet «må begynne å følge lover og regler».
Norsk Flygerforbund har allerede tatt til orde for at det bør kjøres ny anbudskonkurranse på DATs FOT-ruter.