Med virkning fra 1. januar 2024 innførte regjeringen v/ Samferdselsdepartementet endelig en kabotasjebegrensning på inntil 20 dager sammenhengende og maksimalt 30 dager i løpet av ett år. Den umiddelbare effekten ble en stor økning i etterspørselen fra utenlandske reise- og turoperatører. Etter hvert som sommeren nærmet seg begynte henvendelsene å avta, samtidig som de norske turoperatørene fikk betydelige kanselleringer. Årsaken til dette? De største utenlandske operatørene fikk med seg at de nye kabotasjereglene ikke kom til å bli kontrollert og håndhevet. Den preventive effekten varte noen få vintermåneder.
Ved at norske myndigheter ikke prioriterer håndheving og kontroll av persontransportkabotasje, bidrar de indirekte til å begrense vekstpotensialet til norsk turbussnæring samtidig som den sosiale dumpingen legitimeres.
I brev til Statens vegvesen og politidirektoratet den 20. desember 2024 redegjorde NHO Transport for fjorårets sesong i turbussnæringen, og ber myndighetene prioritere kontroll og håndheving av utenlandsk persontransportkabotasje høyt i 2025.