Skip to main content
 

Verdens største lakseprodusent bruker transportører som bryter loven

04. oktober 2021

Da sjømatbedriften Mowi, tidligere kjent som Marine Harvest, undersøkte lønnsforholdene til sjåførene i Vlantana Norge, fant de avvik på opptil 50 prosent. Til tross for å ha avdekket klare tegn på organisert lønnstyveri, ønsket de å fortsette å bruke selskapet, og tegnet en ny samarbeidsavtale.

Vlantana er ikke det eneste selskapet som har fått lov til å fortsette å drive transport for Mowi etter å ha blitt tatt for lovbrudd. Ved å få innsyn i fraktedokumenter knyttet til anmeldelser av ulovlig innenlandstransport med utenlandske lastebiler, har FriFagbevegelse funnet mange eksempler hvor dette gjøres med Mowis fisk i lasten.

Kommunikasjonssjef i Mowi, Eivind Nævdal-Bolstad, hevder på sin side at sjømatgiganten ikke benytter utenlandske transportører.

– Vi kjøper all innenlandsk transport av norske selskaper, og vi forutsetter at våre leverandører ikke benytter seg av ulovlig kabotasje.

Denne opplysningen rimer imidlertid dårlig med innholdet i anmeldelsene FriFagbevegelse har tilgang til.

Les hele saken: Verdens største lakseprodusent bruker transportører som bryter loven: Transportselskap drev organisert lønnstyveri fra sjåfører. Sjømatgiganten Mowi ville bruke dem likevel (FriFagbevegelse, 04.10.21)

 
Nyhet