Dødsfellene langs veiene
Utenlandske transportselskaper med sjåfører på luselønn kan operere tilnærmet fritt på det norske markedet. Norske myndigheter må stå i spissen for å stramme inn reglene for intrenasjonal transport, deriblant reglene for såkalt kabotasje, skriver Nationen på lederplass kriver Nationen på lederplass (31.01.19)
BA mener: – Streng grensekontroll vil redde norske liv
Trafikkfarlige utenlandske vogntog øker faren for alvorlige ulykker, og de har norske medskyldige. Norske oppdragsgivere kan ikke lenger få lov til bare å tenke på pris. De må også sjekke langt bedre hvem de engasjerer og stille krav til både lønns- og arbeidsforhold, og sikkerhet, skriver Bergensavisen på lederplass (31.01.19)
– Useriøse transportører må tas hardere
For to uker siden fikk 86 av 597 kontrollerte kjøretøy kjøreforbund i løpet av den fire dager lange storkontrollen som Statens vegvesen gjennomførte ulike steder i Nord-Norge. Kontrollene har dessverre også vist at mange av sjåføene har ulovlige lønns- og arbeidsvilkår. Vi må akseptere konkurranse i transportbransjen — slik er det i en åpen økonomi som den norske. Men vi kan aldri akseptere konkurranse på så ulike vilkår som vi nå har sett skremmende mange eksempler på, skriver Folkebladet på lederplass (31.01.19)