En undersøkelse NHO Transport gjorde sommeren 2019, viste at var 2100 utenlandske turbusser på norske veier. 600 flere enn det var norske.
Arne Johan Fossum i Aksjonsgruppa for bussbransjen mener at et av de største problemene for den norske turbussbransjen, er at utenlandske turbusselskaper «stjeler» oppdrag fra de norske.
Det gjør de ved å tilby lavere priser til dem som arrangerer bussturer for utenlandske turister som vil oppleve Norge. Og det gjennom hele høysesongen.
Dagens EU-regler åpner for at utenlandske turbusselskaper kan operere i et annet EU- eller EØS-land på ubestemt tid. NHO Transport ønsker seg en løsning som den Danmark innførte høsten 2019.
– Utenlandske turbusser kan være i Danmark i inntil sju dager, før de må ut av landet igjen. Og de kan ikke komme tilbake før etter én måned, forteller Jon H. Stordrange, leder i NHO Transport.
Samferdselsdepartementet skriver i en epost til NRK at de vurderer om Norge skal legge til grunn en lignende eller tilsvarende tolkning som Danmark har gjort.
Les hele saken: Utenlandske turbusselskaper tar over reisemarkedet i Norge – kan få alvorlige konsekvenser (NRK Vestfold og Telemark, 06.05.21)