Skip to main content
 

Tettpå-kampanjen gjør forbrukerne i stand til å gjøre gode og opplyste valg

29. november 2022

Morten Fjølstad hadde sendte inn en byggemelding, og fikk en telefon med informasjon om hvordan han kan unngå trøbbel. Telefonen han fikk var fra Skatteetatens Tettpå-prosjekt. Det startet i Trondheim, og nå er 22 kommuner over hele landet med i prosjektet.

Når Skatteetaten får beskjed om at det er sendt inn en byggemelding, ringer de opp byggherren. De veileder så om hvilke plikter en byggherre har, og hvilke fallgruver det er mulig å falle i om en ikke er nøye med hvem en betaler for å gjøre jobben.

– Etter den første telefonen, fikk jeg tilsendt en veileder som var veldig instruktiv. Jeg fikk noen aha-opplevelser da jeg hadde lest den, om hvor lett det er å gå i en felle, forklarer han.

Tettpå er er et samarbeid mellom bransjen, fagbevegelsen og Skatteetaten. Formålet er å hjelpe forbrukere til å velge seriøse håndverkere når de skal pusse opp eller bygge nytt.

Telefonen fra Skatteetaten gir informasjon om hva forbrukeren bør sjekke hos håndverksbedriften, fordelene ved å bruke seriøs arbeidskraft og de plikter og rettigheter en har som byggherre.

Les hele saken: Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket (FriFagbevegelse, 29.11.22)

Tettpå-veilederen finner du hos Skatteetaten.

 
Nyhet