Regjeringen foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, som en del av handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren.
– Dette er et stort skritt i riktig retning for å sikre bedre arbeidsvilkår for varebilsjåfører. Vi har jobbet hardt for dette og er svært fornøyde med at regjeringen nå tar tak i utfordringene i bransjen, sier Josefine Wærstad, leder for juridisk avdeling i Yrkestrafikkforbundet (YTF).
– Veksten i markedet og enkel tilgang til varebilmarkedet har tiltrukket seg kriminelle aktører, og gitt et enormt prispress. Et løyvekrav innebærer at ikke hvem som helst kan starte opp transportvirksomhet, og gir dermed de seriøse en fordel. Dette vil bidra til mer seriøsitet, bedre konkurransevilkår, og på sikt bedre arbeidsvilkår for sjåførene, sier Wærstad.
Forslaget om løyvekrav for varebiler sendes på høring fra Statens vegvesen i dag.