Babcock ønsket å kvitte seg med med pilotene som jobbet i luftambulansetjenesten. De ville ta inn nye piloter med mindre erfaring og ansiennitet, forteller Lilleli.
I 2015 hadde flykapteinen daværende helseminister Bent Høie fra Høyre på besøk på basen i Brønnøysund. Lilleli poengterte hvor avhengig luftambulansetjenesten er av kompetanse og kontinuitet. Tjenesten egner seg ikke for anbud, var beskjeden hun ga til Bent Høie.
I 2018 mente Høie at helseforetaket som har det operative ansvaret for luftambulansetjenesten, håndterte situasjonen med Babcock godt. Da sprakk det for flykapteinen fra Brønnøysund.
Hun sendte et åpent brev til helseministeren og kalte det som skjedde for «statlig sosial dumping» og meldte seg ut av Høyre i protest.
– Andre samfunnskritiske tjenester som politi, brann og forsvar settes ikke ut på anbud. Da tenker jeg at luftambulansetjenesten hører inn under her, sier hun.
Norsk Flygerforbund har rundt 2.300 medlemmer som blant annet organiserer flygere, flyinstruktører og dronepiloter. De to siste forbundslederne har kommet fra SAS og Widerøe, altså fra kommersiell flyging. For første gang skal en pilot med bakgrunn fra luftambulansetjenesten lede forbundet. 50 prosent av tida er hun flykaptein, resten skal hun være forbundsleder.