Skip to main content
 

– Mobilitetspakken gir mindre kapasitet i et presset transportmarked

23. februar 2022

Når EU nå innfører hoveddelen av sin Mobility Package for veitransport, er hensikten å forbedre arbeidsmiljøet for sjåførene og samtidig øke kontrollen på transport i Europa.

– Endringene i regelverket er viktige, men pakken blir innført på et uheldig tidspunkt, sier daglig leder i transportselskap.

Blant de viktigste tiltakene i den nye veipakken, er en innstramming i reglene for kabotasje. Et annet pålegg, er at kjøretøyet må returnere til hjemlandet hver åttende uke, samt at sjåfører har rett til å returnere til sitt hjemsted minst hver fjerde uke. I regelverket ligger også krav om at sjåføren må overnatte utenfor bilen ved normal ukehvile, og at sjåførlønningen må følge nivået i landet der transporten utføres.

Arngrim Molberg, daglig leder i Wiiks Transport AS, mener endringene i regelverket er viktige, men at pakken blir innført på et uheldig tidspunkt.

– For øyeblikket er transportbransjen rammet av en skrikende mangel både på sjåfører og kjøretøy i hele Europa. Mobilitetspakken er bra for sjåførene og bransjen isolert sett, men gir i praksis enda mindre kapasitet i markedet. Som transportører klarer vi ikke å demme opp for denne kapasitetsmangelen. 

Les hele saken: Mobilitetspakken gir mindre kapasitet i et presset transportmarked (Anlegg & Transport, 23.02.22)

 
Nyhet