Skip to main content
 

Forslag til lov om gjennomføring av ELA-forordningen har vært på høring

23. september 2024

I juni var det høringsrunde på regjeringens forslag om at ELA-forordningen gjennomføres i norsk rett i en ny gjennomføringslov. ELAs formål er å bidra til å sikre rettferdig arbeidsmobilitet. Arbeidstilsynet fremhever i sitt høringssvar at «full norsk deltakelse i ELA vil kunne gi oss økt nytte og praktisk støtte til slikt samarbeid om tilsyn og informasjonstiltak på tvers av landegrensene».

Utdrag fra høringssvarene:

LO er positive til gjennomføring av ELA-forordningen og forventer en aktiv og strategisk deltagelse fra norske myndigheter i ELAs ulike organer og prosesser med formål å øke både den nasjonale og europeiske innsatsen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Norske myndigheter bør prioritere innsatsen mot sektorer som er særlig preget av negative konsekvenser knyttet til grensekryssende aktivitet, som samferdsel og bygg og anlegg. (...) LO er skeptisk til forslag om å gi arbeidsmarkedsbyrået mandat til å følge opp vikarbyrådirektivet. 

Arbeidstilsynet erfarer at den europeiske arbeidsmarkedsmyndigheten (ELA) siden oppstarten i 2019 har utviklet seg til å bli et viktig sentrum for informasjonsutveksling og samarbeid mellom tilsynsmyndighetene i de europeiske landene. Arbeidstilsynet har vært Norges observatør i noen av ELAs arbeidsgrupper, og hatt stor nytte av dette. (...) Full norsk deltakelse i ELA vil kunne gi oss økt nytte og praktisk støtte til slikt samarbeid om tilsyn og informasjonstiltak på tvers av landegrensene, samt full tilgang til ELAs ulike arbeidsgrupper og mulighet til deltakelse i alle ELAs mange aktiviteter.

NHO er positiv til Norges deltakelse i ELA, slik de ulike sidene av dette er presentert i høringen. (...) Videre mener NHO at erfaringer fra jobbformidlingsportalen EURES, som nå delvis ligger under ELA, i større grad kan deles med partene. Det vil også være relevant å se utviklingen av en jobbportal for tredjelandsborgere, som del av EUs Skills & Mobility- pakke, opp mot EURES og ELAs rolle.

Norsk Flygerforbund: Vi har over lang tid arbeidet for en mer sosialt bærekraftig norsk og europeisk luftfart, der fri flyt av arbeidskraft ikke resulterer i fri flyt av arbeidsvilkår, slik som det er i dag. (...) Vi er av den oppfatning at ELA kan ha en svært positiv virkning på norsk og europeisk luftfart og ivaretakelsen av flygeres og kabinansattes arbeidstakerrettigheter.

KS støtter de foreslåtte lovendringene som følge av ELA-forordningen. (...) KS støtter forslaget om unntak fra taushetsplikt ved gjensidig samarbeid mellom EØS-stater. 

Akademikerne støtter i all hovedsak forslagene til lovendringer, herunder en gjennomføringslov. (...) Vi ber departementet vurdere om dagens hjemler for å håndtere personopplysninger er tilstrekkelig klare, og/eller om det er behov for en særskilt hjemmel i gjennomføringsloven. Dette er viktig for at bestemmelsene i ELA-forordningen skal kunne følges opp uten at dette strider mot personopplysningsloven/GDPR-forordningen.

NAV ser frem til at ELA-forordningen kommer på plass i norsk lovverk, men har bemerkninger knyttet til taushetsplikt, deling av informasjon og personvern.

Ingen merknader til regjeringens forslag: Havindustritilsynet, Justis- og beredskapsdepartemtnet, Samferdselsdepartementet, Skattedirektoratet, Statens vegvesen.

ELA-forordningen

  • ELA-forordningen ble vedtatt i EU 20. juni 2019 for å opprette en europeisk arbeidsmarkedsmyndighet, European Labour Authority, forkortet ELA.
  • Forordningen ble inntatt i EØS-avtalen 8. desember 2023, med forbehold om Stortingets samtykke.
  • ELAs formål er å bidra til å sikre rettferdig arbeidsmobilitet og å bistå medlemsstatene og Kommisjonen med koordinering av trygdeordninger i det indre markedet.
Nyhet