Skip to main content
 

Fartsskriver som kommuniserer med kontrollmyndighetene skal sikre like konkurransevilkår i turbilmæringen

07. mai 2024

Kabotasjereglene ble innstrammet ved årsskiftet. Tiltaket skal redusere bruken av lavtlønnede utenlandske sjåfører i Norge. Nå skal det bli enklere å kontrollere at reglene overholdes. Vegvesenet har en smart fartsskriver på prøve som kommuniserer direkte med kontrollmyndigheten. I august i år skal denne typen fartsskriver være obligatorisk.

Etter 1. januar i år er det nå kun tillatt for utenlandske busselskap å utføre persontransport på norske veier i perioder på maksimalt 20 dager sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår.

– Selv om vi aller helst vil ha danske tilstander, er de norske bestemmelsene en kjempeforbedring, sier forbundsleder Jim Klungnes i YTF. Danskene har strammet ytterligere inn på kabotasjekjøringen, og gitt utenlandske turbiler lov til å kjøre maksimalt syv dager per måned.

Nyhet