Regjeringen vil utrede handlingsrommet i EØS-avtalen, men handlingsrommet i EØS kan undersøkes på litt ulike måter, skriver Per Christensen, og drøfter fem ulike måter.
- Det må først forutsettes at EØS-retten gjelder for situasjonen. Hvis det ikke er tilfelle, vil norske myndigheter stå fritt etter EØS-avtalen. Avtalen gjelder som den lyder til enhver tid.
- EFTA-domstolen tolker EØS-retten autoritativt for EFTA-statene, men en tolkningsuttalelse er rådgivende.
- EØS-retten skal gjennomføres i Norge ved norske vedtak, normalt ved lov eller forskrift.
- EØS-retten kan tillate handlingsrom ved samordning eller harmonisering (lovtilnærming).
- EØS-rettsreglene gir mulighet for ulike tolkninger, som direkte kan påvirke handlingsrommet.
– Når EØS-retten selv klargjør at handlingsrom foreligger, vil det gjennomgående være lettere for norske myndigheter bruke handlingsrommet. Men situasjonen er i mange tilfelle at EØS-reglene gir rom for flere tolkninger. I praksis er nok dette den situasjon som er mest utsatt for konflikt, altså at norske myndigheter mener handlingsrommet er større enn det en privat part eller ESA måtte mene.
– Det er dette farvann norske myndigheter i praksis må navigere når handlingsrommet skal vurderes.
"Brev fra EU" tar opp temaer om EU og Norges forhold til den europeiske integrasjon. De er skrevet av Per Christiansen, tidligere dommer ved EFTA-domstolen, for lesere som er interessert i europeisk samarbeid og Norges forhold til EU.