Spørsmålet stilles i forbindelse med Prop. 88L: Nærings- og fiskeridepartementets forslag om endringer i allmenngjøringsloven og petroleumsloven mv. for å innføre krav om norske lønnsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.
Stensland viser til at en rekke instanser har uttrykt bekymring i forbindelse med lovforslaget:
- Norsk Skipsmeglerforbund hevder at forslaget strider mot folkeretten og utfordrer flaggstatsprinsippet.
- Svensk Sjöfart mener lovforslaget tilsidesetter svenske tariffavtaler, og at det er flaggstatens ansvar å sørge for regelverk om bord på sitt eget lands fartøy.
- Norsk skipsmeglerforbund mener det vil være svært krevende å i praksis kontrollere om utenlandske rederier følger krav til norsk lønn.
- Rederierna i Finland stiller spørsmål ved om en norsk domstol kan være rett forum til å behandle saker mellom en finsk sjømann og en finsk arbeidsgiver.
- Danske Rederier mener lovforslaget kan bryte med internasjonale forpliktelser og EU-rettsakter.
Stensland vektlegger at spørsmålet om havnestatskontroll er høyst relevant ettersom det internasjonale regelverket for havnestatskontroll tradisjonelt er begrenset til kontroll av sikkerhet, miljø og minimumsstandarder for arbeidsforhold, og normalt ikke omfatter nasjonale lønnskrav som går utover internasjonale standarder.