Spørsmål
Sveinung Stensland (H): Er cruiseskip som opererer med norske havner som start- og endepunkt for cruiseseilas (såkalt turnaround) omfattet av de foreslåtte endringene i allmenngjøringsloven, og hvordan har departementet vurdert de potensielle utilsiktede konsekvensene dette kan få for norske cruisehavner?
Deler av begrunnelsen:
Det er vesentlige uklarheter i hvordan departementet definerer "skip i innenriksfart" i proposisjonen. Formuleringene som foreligger, skaper betydelig usikkerhet for cruiseindustrien og norske havnekommuner.
…
Slik lovforslaget nå er formulert, vil et cruiseskip som starter og avslutter seilasen i norske havner (turnaround) tilsynelatende omfattes av regelendringene, mens skip som bruker utenlandske havner som turnaround-punkt unngår disse reguleringene. Dette skaper en utilsiktet konkurransevridning til ulempe for norske havner.
Spørsmålet knytter seg til regjeringens forslag fremlagt 04.04.25: Prop. 88 L (2024–2025) Endringer i allmenngjøringsloven og petroleumsloven mv. (allmenngjøringslovens anvendelse på innenriks skipsfart og rettighetshaveres plikt til å sørge for norske lønnsvilkår på skip) (04.04.25)