Skip to main content
 

Vil utrede digitale verktøy i håndheving av seriøsitetskrav i anskaffelser

30. april 2024

Bruk av digitale verktøy kan forenkle kontraktsoppfølging og gjøre det enklere for offentlige innkjøpere å håndheve seriøsitetskrav. Arbeids- og inkluderingsdepartementet har satt i gang en utredning av personvernrettslige sider ved å bruke digitale verktøy til innsamling av opplysninger, og benytte informasjonen i kontraktsoppfølgingen

FoU-oppdraget «Bruk av digitale virkemidler i offentlige anskaffelser i et GDPR-perspektiv» skal innen september i år gi departementet nødvendige avklaringer:

  • Kan bruk av digitale virkemidler i offentlige innkjøp regelfestes innenfor gjeldende regelverk?
  • Vil et eventuelt krav til bruk av digitale styringsverktøy utløse et behov for regelendringer?

Utgangspunktet er Norgesmodellen med nasjonale seriøsitetskrav for offentlige anskaffelser og arbeidet med den som regjeringen er gang med. I første fase har dette i hovedsak bestått av lov- og forskriftsendringer med formål å styrke håndhevingen av eksisterende krav gjennom offentlige anskaffelser på utvalgte områder.

En del av bakgrunnen er også forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Med virkning fra 1. januar 2024 ble forskriften endret gjennom en utvidelse av kravene til kontraktsvilkår – deriblant obligatorisk tjenestepensjon (OTP), HMS-kort, samt informasjonsplikt og språkferdigheter i samsvar med byggherreforskriften.

Nyhet