Når Hurtigruten seiler langs norskekysten er de pålagt norske lønns- og arbeidsvilkår. Under seilaser til Svalbard har de imidlertid benyttet registreringen under norsk internasjonalt skipsregister (NIS) som i utgangspunktet gjør at det ikke er krav om norsk lønn. På disse seilasene er dessuten mannskapet langt mer internasjonalt, blant annet med et flertall fra Filippinene.
Næringsdepartementet har vurdert den todelte lønnsordningen i denne konkrete situasjonen som ulovlig, men ga sammen med to fagforbund likevel Hurtigruten tillatelse til at to turer gikk som planlagt – så lenge mannskapet fikk norske vilkår når skipet var langs norskekysten.
Norsk Sjømannsforbund vil likevel ikke gå med på flere slike unntak, eller at forskriften skal mykes opp. De frykter at flere jobber langs kysten skal flagges ut dersom dette kompromisset blir permanent.
Lønningene kan for enkelte yrkesgrupper være rundt en tredjedel av standarden langs norskekysten, ifølge FriFagbevegelses opplysninger.
Les reportasjen fra ett av de aktuelle skipene hos FriFagbevegelse: Daniel (52) raser ned i lønn når Hurtigruten forlater norskekysten (FriFagbevegelse, 20.09.19)