Skip to main content
 

Tilsyn i renholdsbransjen

05. mai 2024

I 2023 gjennomførte Arbeidstilsynet 276 tilsyn på renholdsbedrifter. Trine Wiig, forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandforbund håper tilsynet snakker med renholderne som ufører jobben.

Wiig synes det er bra at tilsynet tar tak og sjekker bransjen igjen. I 2019 hadde Arbeidstilsynet kun ett tilsyn ute hos én renholdsbedrift, og i 2020 og 2021 kun via post.

Wiig vektlegger at selv om det meste er på stell på hovedkontoret til renholdsbedriften, endrer gjerne dette seg når man er ute hos selve renholderen.

– De har ofte veldig dårlig kunnskap om risikovurderingene som er gjort for den jobben de skal gjøre, mange vet ikke hvor eller hva et stoffkartotek er, og mange vet ikke hvem som er verneombud, sier Wiig.

I 10 prosent av tilfellene ble det avdekket manglende lønnsutbetalinger, og i mer enn 30 prosent av tilfellene ble det avdekket at virksomhetene ikke hadde god nok oversikt over arbeidstiden til de ansatte

Seniorinspektør i Arbeidstilsynet, Anne Kristine Holstad, forteller at arbeidstakerne er en viktig kilde til informasjon. Renholderne jobber imidlertid på ulike tidspunkt i døgnet, og en del i private hjem. Derfor kan det være utfordrende å få i gang den fysiske samtalen. Da bruker inspektørene ofte telefon, FaceTime og Teams.

Holstad forteller at Arbeidstilsynet skal fortsette med tilsyn i bransjen neste år.

– Det er en bransje med ganske utsatte arbeidstakere, der mange har sin første arbeidsplass, både unge og utenlandske – det er en bransje som Arbeidstilsynet mener det er behov å se på, sier Holstad.

Nyhet