– Dersom godkjente virksomheter ikke sender inn den årlige meldingen innen fristen, kan Arbeidstilsynet tilbakekalle godkjenningen deres. Virksomhetene vil da få statusen som «ulovlig – ikke godkjent» i oversikten, og de kan ikke lenger lovlig leie ut arbeidskraft som bemanningsforetak i Norge, sier seksjonsleder Silje Lysaker Smeby.
Alle godkjente bemanningsforetak varsles i Altinn rundt en måned før de må sende inn årlig melding. Godkjenningsordningen tråde i kraft 1. januar i år, og for alle virksomheter som søkte og ble godkjent før den tid er fristen satt til 1. januar 2025.
I den årlige melding må bemanningsforetakene bekrefte at de oppfyller alle kravene for godkjenning i forskrift om offentlig godkjenning av bemanningsforetak. Nærmere bestemt, at de oppfyller kravene om:
- vernetjeneste (verneombud og arbeidsmiljøutvalg)
- skriftlige arbeidsavtaler som oppfyller minimumskravene til arbeidsavtaler i arbeidsmiljøloven
- skriftlig rutine som skal sikre utleide arbeidstakere likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår ved utleie
- en ordning som sikrer arbeidstakerne kompensasjon ved yrkesskade (yrkesskadeforsikring eller personalforsikring)
- en norsk representant (gjelder utenlandske foretak uten fast forretningsadresse eller hjemsted i Norge)