Skip to main content
 

Nav og Skatteetaten jobber med å gjøre seg bedre forstått

21. mai 2024

En samtale med Skatteetaten, eller et brev fra Nav kan være vanskelig å forstå. Gjennom medlytt og klarspråk jobber etatene nå med å gjøre seg bedre forstått.

I Skatteetaten er Agnieszka Donal og Karen Vanessa Lebie med i etatens eget fagnettverk for samtaleteknikk. I etatens lokaler på Grønland i Oslo, har saksbehandler Mariana Bounegru nettopp snakket med en utenlandsk kokk. Hun har med seg Donal på det de kaller medlytt. Sammen finpusser de måten å møte brukerne på.

Medlytt har de også har holdt på med i Nav i en god del år. Der ligger imidlertid den største utfordringen i den skriftlige kommunikasjonen med brukerne, både på nettstedet og via brevmaler. Nå skal alle avdelingene gå gjennom sine brev og gi dem god eller dårlig kvalitet ut fra lesbarhet, før opprydningen starter.

En viktig støttespiller for Nav og andre offentlige etater, er Språkrådet. De gir råd og formidler kunnskap om språk, språkbruk og språkarbeid. Siden januar 2022 har de hatt språkloven å støtte seg på, med en egen klarspråkparagraf. Loven stiller konkrete krav til tekstene, og gjør publikum oppmerksomme på at det offentlige har et ansvar for å uttrykke seg klart.

Nyhet