– For å være sikre, legges det derfor inn en sikkerhetsmargin i den nasjonale politikken som reduserer muligheten for legitim politisk kamp. Det igjen kan svekke den norske modellen, sier LO-nestleder Steinar Krogstad.
Han mener det har ført til en redsel for å gjøre feil.
– Men de siste årene har vi blitt mer fremoverlent i rollen vår, sier LOs Steinar Krogstad til FriFagbevegelse.
Som eksempel trekker han fram at alle nå er enige om at seriøsitetsbestemmelsene ved offentlig innkjøp er «innenfor».
– Men mange var veldig forsiktig da kravene opprinnelig kom. Gradvis har behovet for å være overforsiktig gått bort, sier Krogstad.
Eldring-utvalget fremhever viktigheten av å ha god kunnskap, ikke bare om regelverket, men også hvordan det praktiseres.
• LO advarer i uttalelsen mot en praksis som innebærer mindre handlingsrom enn hos EU-landene selv.
• LO støtter utredningens påpekning av viktigheten av tiltak for å sikre et organisert arbeidsliv, bekjempe arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
Inn- og utleieregler er et godt eksempel på en stor variasjon av nasjonalt regelverk og at nasjonale tilpasningsbehov i en rekke EU-land er en naturlig del av EU-samarbeidet, mener Krogstad.
LO peker på at arbeidsmigrasjon er et viktig område: «Fri bevegelse av arbeidskraft må derfor balanseres med hensynet til å opprettholde og videreutvikle våre nasjonale arbeidslivsmodeller og standarder», skriver LO i høringssvaret.
Høring – NOU 2024:7 Norge og EØS: Utvikling og erfaringer
Utredningen ble sendt på høring 15. mai 2024, med høringsfrist 1. september 2024. Alle Høringsdokumenter finner du her (Utenriksdepartementet)