– Regjeringen må sørge for å ramme inn regelverket slik at norske verft får oppdragene, sier Eggum.
Haltbrekken sier det er enkle grep som kan sikre det.
– Det er den forrige regjeringens ansvar at de ikke stilte sterke nok krav til miljø i offentlige anskaffelser. I tillegg må det stilles norske helse-, miljø- og sikkerhetskrav (HMS) som vil gi norske verft fortrinn, fordi vi har kommet lenger enn mange andre land når det gjelder HMS.
– Dette er anbud som omfattes av EØS-regelverket; vi kan ikke styre anbud til norske verft?
– Hverken EØS-regelverket eller andre internasjonale regelverk er til hinder for skreddersy regler som gjør at norske verft kan vinne anbud på nye ferger, sier Eggum.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) kan ikke gi noen kortsiktig løfte om nye rammevilkår, men fremholder at regjeringen på lengre sikt jobber med et løfte i Hurdalsplattformen, hvor det står at de vil endre regelverk og praksis for offentlige anskaffelser «slik at de støtter viktige mål som bærekraft, gode lønns- og arbeidsvilkår, bruk av lærlinger, innovasjon og lokale ringvirkninger. Offentlige anskaffelser må utformes og kontraktstørrelsen må tilpasses slik at norske bedrifter kan delta i konkurransen.»
Les hele saken: Krever at regjeringen sikrer norskbygde ferger (VG, 06.03.22)