Skip to main content
 

Innlegg: – Hvem betaler prisen når staten bygger billig?

03. juni 2021

– I 2015 etablerte Høyreregjeringen veiselskapet Nye Veier AS. Målet var å bygge kjappere og billigere. Ett av virkemidlene veiselskapet har tatt i bruk for å oppfylle sitt mandat, er å sette en makspris så lavt at ingen norske entreprenører kan nå opp i konkurransen. Det kan gi utenlandsk anleggsbransje et uheldig fortrinn, og det kan i verste fall minne om sosial dumping, skriver Mona Stormoen, Ap-politiker fra Innlandet.

– Nye Veier AS valgte franske EIFFAGE Génie Civil for utbyggingen av E18 Langangen-Rugtvedt, hvor AF-gruppen trakk seg fordi maksprisen var for lav. Statsselskapet valgte et Joint Venture med belgiere og Italienere til å bygge Mjøsbrua, og nå har de valgt spanske entreprenøren Obrascón Huarte Lain S.A.

– Det er lite som tilsier at en spansk entreprenør kan gjennomføre et norsk vegprosjekt i Innlandet mer rasjonelt enn norske erfarne entreprenører, gitt at de tilbyr akseptable lønns- og arbeidsvilkår til sine ansatte, skriver Mona Stormoen.

Les hele innlegget: – Hvem betaler prisen når staten bygger billig? (bygg.no, 03.06.21)

 
Nyhet