Skip to main content
 

Debatt: – Hvorfor svikter utenlandske entrepenører?

15. august 2021

– To av tre deler av E6 Moelv–Øyer er blitt utsatt som følge av at Nye Veier har kansellert kontraktene. Felles for disse to delene av E6 er at de er gitt til store utenlandske operatører, skriver Knut Arne Sanden, Lillehammer.

–  Det er minst tre andre tilfeller hvor utenlandske operatører har kastet kortere før prosjektene har vært ferdige. Hvor blir det slik?  Mange velger ensidig å skylde på EØS-avtalen, men det blir for enkelt.

Utdrag fra debattinnlegget til Knut Arne Sanden:

En viktig mulig forklaring er omfanget av kontrakten. Når oppdragsgiver av typen Statens vegvesen, Bane NOR og Nye Veier velger å sette ut så store kontrakter betyr det at en rekke mindre norske entreprenører er i utgangspunktet utelukket.

Det snakkes om mest mulig veg for minst mulig penger. Det lyder bra, men er det ikke alltid.

Det at utenlandske foretak ofte feiler med er dårlig kjennskap til norske lønns- og arbeidstidsbestemmelser og ikke minst feilvurderinger av geologien, klimaet og kompleksiteten ved å bygge i norsk natur.

Den sikreste måten å unngå framtidig tabber i framtidige vegprosjekter er for det første å dele de opp i mindre biter og sette mer spesifikke krav til lønns- og arbeidsvilkår, slik at Arbeidstilsynet slipper å ilegge bøter eller stoppe arbeidet.

Les hele debattinnlegget: Hvorfor svikter utenlandske entrepenører? (Gudbrandsdølen Dagningen, 15.08.21)

 
Nyhet