Ønsker felles EU-regler for kabotasje på turbussiden
NHO Transport og søsterorganisasjonene i Danmark, Sverige, Finland og Island har sendt et felles brev til EUs kommisjonær for transport, Adina Valean. I brevet ber de fem organisasjonene at det innføres felles EU-regler for kabotasje på turbussiden.
Kabotasjetrafikken har imidlertid avtatt noe etter pandemien, men Arbeidstilsynets kontroller før 2020 viste at 60 prosent av de utenlandske aktørene ikke betalte allmenngjort lønn. Man skal også være merverdiavgiftsregistrert ved en omsetning på over 50.000, men kun et utenlandsk selskap er registrert så langt.
– De utenlandske aktørene skaffer seg konkurransemessige fordeler ved ikke å betale allmenngjort lønn og nødvendige avgifter. Vi frykter også at de vil intensivere kabotasjevirksomheten etter hvert som forholdene i Ukraina normaliseres og asiatiske turister vender tilbake til Norge, sier adm.dir i NHO Transport, Jon H. Stordrange.