Regjeringen har besluttet å innføre en klar tolking av hva som er tillatt persontransportkabotasje i Norge. Fra 1. januar 2024 vil det kun være tillatt for utenlandske busselskap å utføre persontransport på norske veier i perioder på maksimalt 20 dager sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår.
Nygård vektlegger at det uten en klar grense for hva som er tillatt innenfor grensen av «midlertidig» kabotasje er vanskelig å håndheve bestemmelsen. Derfor er det viktig med en ramme for hva som er lovlig kabotasje i Norge.
– Med klare rammer for når utenlandske busselskap kan utføre innenlands transport i Norge bidrar vi til like konkurransevilkår og unngår sosial dumping, sier han.
Samferdselsdepartementet er oppmerksomme på at Kommisjonen har stevnet Danmark for EU-domstolen for deres nasjonale tolking av hva som er midlertidig kabotasje. Departementet følger saken tett, og vil intervenere i saken til fordel for Danmark.
Se også: Strengere regler for utenlandske turbusser i Norge
– Vi er veldig fornøyde med det vedtaket regjeringa nå har fattet, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen til FriFagbevegelse.
– For oss har det viktigste vært at begrepet «midlertidig» blir definert, sier han (FriFagbevegelse, 19.12.23)