Diskusjoner om muligheten for kabotasje har splittet landene i EU (og EØS) i en årrekke.
Transportselskaper kjører ofte gods eller personer på tvers av landegrenser. I unntakstilfeller kan de få kjøre i et annet land, såkalt kabotasje, på vilkår om at det er "tilfeldig".
I slike tilfeller skal sjåførene ha den lønnen og de andre grunnleggende arbeidsvilkårene som gjelder i vertslandet.
De nordiske landene har imidlertid erfart at kabotasje misbrukes av selskaper fra land med lavere lønnsnivå, til å kjøre systematisk i Norden med lønna som gjelder i senderlandet.
Spesielt Danmark har forsøkt å motvirke dette, ved å implementere tydeligere regler for hva som regnes som "tilfeldig" innenrikstrafikk.
Europakommisjonen har som reaksjon reist sak om kontraktsbrudd, på bakgrunn av Danmarks restriksjoner for utenlandske busselskaper.
Dette har fått bransjeorganisasjonene Dansk Person Transport, Samtök ferðaþjónustunnar, NHO Transport, og Sveriges Bussföretag til å sammen rette seg mot EUs transportkommisjonær Adina Valean.