Han møtte kritikk både for manglende støtte under koronapandemien og for å ha innført en helt ny praksis ved å sluppet et litauisk selskap inn på landets kortbanenett – betalt av staten.
– Luftfart er transportpolitikk, men også næringspolitikk og distriktspolitikk. Norge fungerer ikke uten luftfarten. Da kan vi ikke ha en regjering som synes det er greit at vi har cowboy-tilstander i lufta. Vi må ha en lønn å leve av, en bærekraftig luftfart, med norske lønns- og arbeidsforhold. Og tilsyn som slår ned på åpenbare brudd på regelverket, sa Sverre Myrli (Ap).
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, kaller regjeringens endring av politikk «shady» (på norsk: lyssky), da endringen legger til rette for en helt ny praksis på området som kan tilrettelegge for sosial dumping.
Regjeringen forsvarer seg og mener at det er fri konkurranse i luftfarten, og uten allmenngjort lønn er det umulig å nekte dette.
Les hele saken: Har vi «cowboy-tilstander» i norsk luftfart? Slik gikk debatten om luftfartens framtid i Arendal (FriFagbevegelse, 18.08.21)