Striden dreier seg om tildelingen av det midlertidige anbudet til det danske selskapet Danish Air Transport (DAT) fram til 1. oktober, i forbindelse med covid-19. Det danske flyselskapet har et heleid datterselskap i Litauen. Ifølge Flygerforbundet er lønna for de litauiske ansatte 40 til 50 prosent lavere enn for norske ansatte i luftfarten.
Norsk Flygerforbund har skrevet flere brev til samferdselsdepartementet om saken. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) innrømmer at det er skapt forvirring om saken. Han avviser imidlertid at det brukes «wet lease» i denne forbindelsen, men at det er gitt en «adgang til å inngi tilbud i fellesskap» og at begge selskapene har skrevet under på avtalen.
– Det europeiske flyrutemarkedet er liberalisert, og utgangspunktet er at alle kvalifiserte flyselskaper i EU/EØS-området har rett til å legge inn tilbud ved offentlige kjøp av flyruter (FOT) og drive FOT-ruter i Norge om de vinner en konkurranse, sier Hareide.
Direktør for det danske flyselskapet DAT, Jesper Rungholm kaller ifølge NRK uttalelsene fra Norsk Flygerforbund for «det reneste vrøvl».
Les hele saken: Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring (FriFagbevegelse, 30.07.21)