LO raser mot tildeling av flyrute: – Statsstøttet sosial dumping
Samferdselsminister Knut Arild Hareide har gitt et dansk flyselskap og datterselskap i Litauen anbud på strekningen Florø-Oslo. – Helt ny politikk, mener LO. – Dette er statsstøttet sosial dumping på flyrutene i distriktene som er livsnerven i kollektivtilbudet, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvi og Norsk Flygerforbund.
Utdrag fra departementets pressemelding:
DAT og Widerøe tildeles kontrakter for drift av flyruter fra 1. oktober 2021
Tilbudsfristen var satt til 15. juni 2021 og tilbud ble mottatt fra Widerøe og fra flyselskapene DAT A/S og UAB DAT LT i fellesskap (heretter "DAT"). Samferdselsdepartementet har innstilt DAT som kontraktsvinner på ruten Florø–Oslo, og Widerøe som kontraktsvinner på de øvrige rutene Stokmarknes–Bodø, Stokmarknes–Tromsø, Ørsta-Volda–Oslo. (Samferdselsdepartementet, 30.08.21)
LO raser mot tildeling av flyrute: – Statsstøttet sosial dumping
Ruten det er snakk om er en såkalt FOT-rute mellom Florø og Oslo. Det er en rute hvor myndighetene betaler for at en operatør skal betjene ruten etter fastsatte krav.
I Norge har det vært vanlig praksis at operatøren som vinner anbudet skal fly ruten selv. Dette er en praksis som ESA – et europeisk overvåkingsorgan – aldri har reagert mot.
Denne gang har imidlertid samferdselsdepartementet gitt anbudet til to selskap, dog i samme «familie»: Et dansk selskap og deres datterselskap i Litauen.
Både LO, opposisjonen på Stortinget og norske flyselskap reagerer kraftig på at departementet tillater dette.
Les hele saken: LO raser mot tildeling av flyrute: – Statsstøttet sosial dumping (FriFagbevegelse, 31.08.21)
Sosial dumping på kortbanenettet
– Det betyr i praksis at staten sponser et flyselskap som driver en norsk flyrute med litauiske lønns- og arbeidsforhold, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.
Ifølge Norsk Flygerforbund er lønna for de litauiske ansatte 40 til 50 prosent lavere enn for norske ansatte i luftfarten.
– Denne nye politikken åpner for at statsstøttede ruter tilsynelatende opereres av en seriøs aktør, men i praksis flys av et selskap som benytter østeuropeiske ansatte med arbeidskontrakter som ikke følger norske lønns- og arbeidsbetingelser. En slik utviklingen vil kunne presse norske, seriøse aktører som Widerøe, til å opprette baser i utlandet for å vinne kontraktene, advarer LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
– Samferdselsdepartementet hevder de må gjøre dette på grunn av EØS. Det er med respekt å melde rent tøv. LOs advokater har i sommer vurdert EØS-regelverket og kommet fram til det motsatte.
Les hele saken: Sosial dumping på kortbanenettet (LO, 01.09.21)